Monday, August 30, 2010

kenangan sehari sebelum Merdeka

Merdeka Tahun 2002.


Bila tiba tanggal 31 Ogos setiap tahun, aku pasti teringat zaman matrik dahulu. Masa tu sangat innocent, okay? Dua hari sebelum Hari Merdeka tahun itu, aku lihat kakak-kakak seniorku sibuk berbincang di mana mereka mahu menyambutnya. Dataran Merdeka? KLCC? Atau duduk sahaja di asrama, menjadi budak malas skema.

Tiba-tiba salah seorang daripada mereka mengajakku untuk turut serta dalam operasi mereka. Aku dengan tidak banyak songeh [innocent kan? Haha!], terus bersetuju dengan ajakan itu. Keesokan harinya, kami beramai-ramai keluar pergi ke taman KLCC. Aku seorang sahaja junior di kalangan senior. Mereka memang kakak-kakak yang baik! Mereka kata kami akan overnight di taman KLCC. Aku angguk aje. Mana tahu apa-apa. Hehe!

Malam itu, memang masyuk lah. Tengok bunga api kat langit. Aku sangat suka! Tetapi tidak lah sampai terkinja-kinja. Selepas selesai sambutan Merdeka hari itu, kami duduk di kerusi batu berdekatan. Ramai sungguh pasangan remaja beraksi Tilam Vono di sekitar taman. Hep! Sila jangan berfikiran lucah di situ. Waktu itu aku menggunakan istilah Tilam Vono sebagai rujukan untuk bermesra-mesraan. Pemandangan yang sungguh tidak indah. Kami menunggu sehingga hari cerah. Aku memang sangat mengantuk. Ye la. Aku tidak pernah keluar sampai macam ini. Ini pertama kali ma.

Teringin sangat hendak balik awal . Tetapi kami tidak mahu kantoi dengan Mak Guard. Rupa-rupanya malam tadi ada spot check. Siapa yang tiada dalam bilik akan diambil namanya! Macam mana ni? Nak tak nak kena balik asrama jugak. Kami ambil keputusan untuk balik juga pagi tu. Aku tidak ingat pula LRT yang ke berapa kami ambil. Hehe!


Sampai-sampai, masing-masing cuba buat muka cool. Sekali Mak Guard tahan da masa kami sampai depan pintu pagar. Sebarang alasan Mak Guard tu tak nak terima. Tidak pasal-pasal kena saman. Memang lawak!

Sumpah. Lepas itu aku tidak buat kerja gila lagi. Tahun depan, aku jadi budak skema. Duduk bilik. Tidur sahaja. Malas Skema, kan? Kali ini, junior aku pula yang hilang entah ke mana. Bila MPP datang ketuk pintu pukul 2-3pagi, aku dengan baik hatinya mengcover budak-budak kecik tu.


Aku kan innocent. Hahaha!


Ceh! Pirahhhh!!!