Wednesday, December 26, 2012

karenah manusia

Aku kopipes je lah. Mudah.


"Saya telah pergi ke Tesco Extra Ipoh pada 9/12 yang lepas untuk membeli kabel komputer riba yang baru. Pada hari itu saya telah membawa kabel komputer riba yang rosak bersama. Saya telah mendapat kebenaran daripada pengawal keselamatan untuk membawanya masuk. Kebetulan kabel itu terkeluar sedikit dari shopping bag saya.
Di bahagian Hardline, saya telah mengambil kabel komputer dalam plastik berjenama VCOM. Memang saya ingin membelinya. Tiba-tiba datang seorang promoter perempuan berbaju putih di sebelah saya. Tiada tag nama. Dia telah tiba-tiba mengambil kabel komputer tersebut dari tangan dan membeleknya tanpa berkata apa-apa. Tidak lama kemudian, dia kata, “Nanti bayar kat depan ye.” Dia beredar ke cashier di bahagian Elektikal sambil berbisik sesuatu. Serentak dengan itu cashier tersebut memandang saya.
Saya ni hina sangat ke sampai dilayan sebegitu rupa? Saya ni bukan keturunan pencuri. Saya punya cukup duit untuk beli kabel tu. Nasib baik saya bukan ‘mystery shopper’ Tesco. Kalau tak, saya dah bagi RED untuk layanan sebegini.
Saya harap pihak Tesco peka dengan perkara sebegini. Bukan semua pelanggan tu pencuri. Diikutkan hati, memang saya nak budak perempuan tu minta maaf dengan saya. Saya bukan pengemis."

Sekian.

Monday, November 19, 2012

manisnya jaya

Tiada kejayaan tanpa usaha.
Terasa usaha berbulan-bulan dibalas dengan kemanisan yang dikongsi bersama.
Terima kasih kamu semua.
Tahniah atas kejayaan kamu.
You will always be my favourite children of 2012 :)

Tuesday, October 23, 2012

Selasa Caca-Marba

Hidup jauh dari keluarga memang mengundang pelbagai ujian dan dugaan. Baru-baru ini pintu rumah aku buat hal. Rumah yang aku duduki sekarang ni sudah lama usianya. Tua pada rupa dan isi dalamnya. Namun pintunya masih utuh. Selepas makan malam bersama sepupu, pintu rumah aku tidak boleh dibuka dari luar. Korang bayangkan dalam kegelapan malam, kita tak dapat masuk rumah. Sangat sedih. Nasib baik ada sepupu tolong malam tu. Kalau tak, aku tidur dalam kereta kot.


Nampak hebat sebab ada tiga kunci. Usah bermimpi. Kunci di bahagian tengah tu hanya hiasan je. Langsung tak dapat digunakan. Digantikan dengan kunci yang berada di bawah sekali. Auto-lock. Sekali pintu tertutup, terus berkunci. Kunci ni yang rosak. Kunci rumah sampai bengkok dan jari telunjuk aku terbelah. Darah dah penuh kat jari. Dugaan sungguh.

Bak kata kawan aku, kunci macam ni boleh masuk muzium. Aku setuju dengan dia.

Bila aku hubungi anak tuan rumah, dia buat tak tahu je. Aku cuma ada nombor telefon dia. Aku sudah hantar sms sejak semalam tapi tiada balasan. Mak aku kata mereka cuma nak duit. Tapi kebajikan penyewa tidak dipeduli. Aku mintak tolong Orlando untuk menghubungi anak tuan rumah. Disebabkan anak tuan rumah tidak kenal nombor Orlando, laju sahaja dia membalas sms dan panggilan. Bila diterangkan, dia kononnya faham. Tapi sampai sekarang tiada follow up. Tuan rumah jenis apakah itu?

Maaf aku katakan di sini, orang kita ni sesetengahnya memang tak boleh pakai. Aku pernah punya tuan rumah berbangsa Cina dan dia sangat menjaga kondisi rumahnya. Yang ini? hanya mahu duit.

Manusia sudah makin alpa. Dunia makin tua. Tunggu lemas semua.

Monday, October 8, 2012

Thursday, September 27, 2012

realiti menghargai

Menghargai. 

Kalau aku tak silap, setiap manusia akan rasa sangat-sangat berterima kasih dan bersemangat jika segala usaha yang dilakukannya dihargai. Bukan desperate sangat untuk mendapatkan pujian, tapi ia sebagai motivasi. Positif. Membuatkan kita lebih bersemangat untuk lebih berusaha lagi.

Namun dalam kehidupan ni bukan mudah untuk mendapatkan apa yang kita harapkan. Selalunya apa yang kita harapkan akan berakhir dengan sesuatu yang kadang-kadang berbeza 360 darjah.

Bukan semua perkara kita expert. Aku ambil contoh diri aku sendiri. Aku hanya boleh berkomunikasi dalam dua bahasa. Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Tidak mampu untuk menghadam Bahasa Arab dengan baik. Jauh sekali dengan Bahasa Cina dan Bahasa Tamil. Jadi sekiranya aku tidak bisa berbicara dalam Bahasa Arab dan hanya mampu faham sedikit-sedikit, tidak bermakna aku harus dikutuk bagai. Kononnya nama je Islam, tapi tidak mengerti bahasa Al-Quran. Bahasa Arab bukan bahasa utama di sini. Lagipun aku ni budak sekolah harian biasa. Kawan-kawanku sangat-sangat menghargai kemampuanku dalam memahami Bahasa Arab (walau sedikit). Dan aku rasa sangat seronok.

Di atas itu hanya contoh.

Aku tidak beberapa pandai dalam banyak hal. Apabila aku cuba melakukan suatu yang baharu dan ia tidak menjadi seperti hasil orang lain, akan ada komen negatif khas untukku. It turned out that what I have done didn't reach their expectation. Man, I think I have done my best. I shouldn't be criticized like that.

Apa akan jadi pada self-esteem aku? Of course I will feel bad

Heart broken.

Dan tak nak buat benda yang sama lagi. Untuk apa? Untuk menerima komen negatif lagi?

Memang orang akan kata, "Ala, tegur sikit pun nak amik hati."

Hell, yes! This is my self-esteem we are talking about. Not some trifles.  

We need to learn how to appreciate other people.

*You, thank you for everything. I love you.

Monday, September 24, 2012

Doughnut for the Day

home made doughnuts without sugar...yet

Pertama kali membuat donat. Teruja. Tetapi rasanya, entahlah. Esok nak kasi kawan makan. Food tester kata dia. Kalau beracun, dia mati dulu. Ciskek betul! Haha!

Mahu resepi? Kehkeh!

Saturday, September 22, 2012

twitter jaya



Dah terjoin sama dalam Twitter Jaya. Siapa-siapa yang nak nyembang-nyembang, boleh le klik button kat sidebar tu ye :)

Friday, August 31, 2012

Anak Perak

Ini adalah pengumuman untuk Anak-Anak Perak. 

Boleh menulis dalam loghat Perak dengan agak baik (aku pun bukannya reti sangat)? Aku ingat nak buat buku cerpen dalam loghat Perak. Korang rase macam mana? Siapa-siapa yang rase nak join, roger aku.

dillasamurai@gmail.com
dillasamurai@yahoo.com


p/s: buat masa ni hanya emelkan kepada aku siapa yang hendak join ye. thanks to Angah sebab  bertanya tentang tema. Masih belum ditentukan lagi. 

Monday, August 27, 2012

Sunday, August 19, 2012

Aidilfitri 2012

Salam Aidilfitri buat semua rakan blogger. Jangan makan banyak sangat. Nanti jenuh nak bawak perut. Hehe

Published with Blogger-droid v2.0.6

Friday, August 17, 2012

berkongsi ilmu di laman sosial

Sekarang ni kita acap kali disajikan dengan pelbagai kata-kata ilmu di laman sosial. Tapi aku nasihatkan korang supaya memastikan setiap perkara yang kamu share tu betul-betul sahih. Bukan hanya dicopy paste. Bukan apa, apabila setiap perkara itu dikongsi bersama sahamnya turut kita nikmati.

Kalau share perkara yang sahih dan benar, insyaallah sahamnya dapat membantu kita.

Kalau perkara tu melencong dari yang sepatutnya? Sahamnya jatuh pada kita jugak.

Itu sebab lebih afdhal rasenya kalau korang bertanya kepada orang yang lebih mengetahui. Usah main share je. 

Okei. Tata!

Wednesday, August 15, 2012

corat-coret ramadhan dan raya

Sedar tak sedar Ramadhan hampir sampai ke penghujungnya. Harapnya masing-masing berlumba-lumba mengisi masa dengan ibadah. Ameen.

Berpuasa di perantauan ni  bukan lagi perkara baharu untuk aku. Bertahun-tahun begini. Alhamdulillah masih punya kesempatan untuk pulang ke kampung. Dua tiga tahun lepas aku bekerja pada hari raya pertama. Memang menguji kesabaran betul. Kenangan :)

Kepada insan-insan yang syok gila bermain mercun pada setiap malam, aku ucapkan terima kasih banyak-banyak. Sebab kamu semua menyumbang kepada pencemaran bunyi yang sudah sedia ada di kota metropolitan ni. Setiap kali terkejut dengan dentuman mercun bola korang tu. Sampai suatu hari dah hampir tengah malam, korang masih lagi berdentam-dentum, aku terdengar satu suara Adam menyergah "Hoi!!!" Selepas itu malam menjadi sunyi sepi. Terima kasih Encek yang menyergah itu. Aku kira bayinya menangis selepas mendengar bunyi mercun. Ramai lagi bayi yang menangis. Memang patut pun dia mengamuk. Kurang sivik betul orang yang main mercun ni.

Ramadhan ni banyak mengajar aku erti kesabaran. Namun aku jua manusia biasa. Apabila ada unsur-unsur luar yang cuba membuat aku marah, sabar aku menipis. Yang aku tau,

'Siapa-siapa yang gagal meletak amarahnya pada tempat yang sepatutnya, dia adalah keldai.'

Ada juga insan yang asyik suruh aku positif. Jawapanku mudah.

"Saya tidak sepositif itu."

Aku bukan dari kalangan alim ulamak. Bukan warak. Tapi aku manusia yang mengerti apa itu perasaan Bengang.

Okei. Dah teremosi la pulak.

Nanti-nanti aku update lagi. Tata!

Monday, August 13, 2012

literature of heart

Another one from me


It is not as beautiful as the title itself. But I wrote it sincerely from my heart and soul.

Enjoy.

Wednesday, August 8, 2012

new knowledge

I should know that I don't have any talent in writing.

I knew it. Demmit

*ini hanya luahan hati. kadang-kadang tak perlu diberi kata pemanis.

wordless wednesday #17

Monday, August 6, 2012

Tahniah Datuk Lee Chong Wei

Terima kasih atas setiap titisan peluh.
Terima kasih atas setiap titisan air mata.
Kami sayangkan kamu.

Saturday, July 28, 2012

Review: KasaRnova

Bila ada masa terluang, cuba menambah perbendaharaan kata baharu dengan membaca cetakan ilmu bernama buku. Kot-kot ada perkataan yang sebelum ini disorokkan dari diri.


Izwan Hafifi

Wednesday, July 18, 2012

cinta apam

Malam itu Akmal bertungkus-lumus mencurah isi hatinya dalam surat. Dia lebih senang menggunakan surat berbanding emel.

“Klasik dan romantik,” kata Akmal sendiri.


Sunday, July 15, 2012

Julai 2012

Alhamdulillah, punya sedikit masa untuk menulis di sini. Aku sering online di Facebook dan Google Plus tetapi takat online je lah. Untuk berinteraksi, jarang-jarang sekali. Tidak punya idea untuk menulis apatah lagi untuk membebel. 

Sedikit masa lagi kita akan beramah mesra dengan Ramadhan. Aku harap kawan-kawan semua dah selesai mengganti puasa ya. Jangan sampai kena bayar fidyah pulak :)

Sekarang ni memang agak sibuk. Rasanya kesibukan akan sedikit berkurangan selepas bulan September. Harapnya masih boleh menulis seperti dahulu. 

Terima kasih kepada rakan-rakan yang masih setia mengunjungi blog aku. Maaf jika aku tidak membalas kunjungan. Aku gagal menjadi rakan yang baik kan? Maafkan aku. Aku akan cuba sedaya upaya membaca entri korang. Sebenarnya aku ada membaca entri korang walaupun aku tidak meninggalkan komen. Kadang-kadang otakku blank. Tidak dapat generate komen yang bernas. Hehe. 

Selalunya aku akan menulis di Warna Kaseh. Aku menulis cerita yang kadang-kadang entah apa-apa. Alhamdulillah, sehingga takat ni kami dah berjaya mengeluarkan zine sendiri. Terima kasih banyak-banyak kepada kawan-kawan yang sudi membeli zine kami. Aku kenang korang sampai mati :)

Korang jaga diri elok-elok. Sayang korang selalu.

Tuesday, July 10, 2012

tanpa belas

Mulutnya sudah penat. Tekaknya perit. Langkahnya makin longlai. Matanya berkaca meminta belas. Namun tiada siapa pun peduli. Memandangnya pun tidak mahu. Inikan pula ingin tunduk memberi perhatian.

Dia terus melangkah. Biar penat. Biar jerih. Dia perlu teruskan perjalanan. Mencari ketenangan di sebalik kekusutan kota metropolitan yang maha sibuk ini. 

Perutnya berkeroncong minta diisi. Dia cuba mendekati manusia. Memberikan isyarat meminta ihsan. Mata-mata ramai memandang hina. Diherdik, diterajang dan disepak tanpa rasa. Dia terperosok ke sudut sana. Menangisi nasib malang yang menimpa.

Mulut kecilnya luka. Rasanya kaki dia sudah patah. Dia tidak dapat berjalan dengan sempurna. Perlahan-lahan dia pergi sambil mengerling penuh erti.

Perlahan meninggalkan manusia durjana. Terdengkot-dengkot. Tatkala bersusah payah mengharungi onak-duri, hujan turun membasahi bumi. Seperti menangisi perit di hati. Matanya basah. Dia tak pasti itu air mata atau air hujan.

Perlahan berjalan. Berjalan perlahan.

"Skreett!!!!" Serentak dengan itu satu jeritan nyaring bergema.

Pantas pintu kereta dibuka. Dalam kebasahan seorang manusia terkocoh-kocoh keluar.

"Ah! Sialan! Habis kotor tayar kereta aku!"


Aku mati. Tiada siapa peduli.

Friday, July 6, 2012

yang disayang

Apabila yang disayang itu pergi jauh dari hidup kita, terasa separuh jiwa dibawa pergi.

Selamat jalan.

Published with Blogger-droid v2.0.6

Sunday, June 24, 2012

Twinscraftlife's 4rd Lucky Draw ♫


This is the second time I joined Twincraftlife's Lucky Draw. I've bought some of their stuffs and believe me the stuffs were wonderfully made. ^^

So, I have to tag three of my friends. Only a few of them are still active in blogging. The victims are;


try out guys! maybe the luck is yours!

Friday, June 22, 2012

Zine Warna Kaseh: Pilihan

Ini adalah entri melekat. Sila skrol ke bawah untuk entri baharu.


Mimpi.
Kata kita 
mainan tidur.

Mimpi
Kata kita
mainan ilusi.

Siapa sangka 
Mimpi itu jadi
REALITI?



Dengan penuh rasa hormat, aku ingin menjemput rakan-rakan untuk turut sama merasai warna kehidupan dalam zine pertama kru Warna Kaseh


Tentang Pilihan ada di SINI.
Untuk Membuat pesanan di SINI.

Tuesday, June 19, 2012

Reviu: Bukan Dari Jibril

Buku: Bukan Dari Jibril
Penulis: Fikri Harun
Penerbit: Buku Hitam Press



Beberapa hari lepas aku telah berjaya menghabiskan membaca buku ini. Penulisnya Fikri Harun. Punya pandangan tersendiri terhadap alam fana ini. Menggunakan laras bahasa mudah. Sepanjang pembacaanku, tidak terjumpa jargon pelik-pelik. Hehe.

Antara yang disentuh dalam buku ini adalah tentang agama. Penulis menyampaikan maklumat secara rasional. Okei, aku tidak nafikan yang aku suka dengan kata-kata beliau ni;
"Poligami itu sama duduknya dengan penceraian. Tuhan izinkan, walaupun Dia tak sukakannya!" 

Ya, sebagai wanita aku akui yang aku tidak gemarkan poligami. Bukan bermaksud aku mahu menolaknya mentah-mentah kerna ia dibenarkan dalam Islam. Beliau menambah, kesamarataan bukanlah keadilan. Aku jua berpegang dengan asas yang sama. Ada juga isu-isu agama yang disentuh sedikit sebanyak mengundang rasa tidak selesa dalam jiwa aku. Tapi itu pendapat dia. Aku hormati.

Selain itu juga ada disentuh tentang kemanusiaan. Penulis menceritakan tentang kekejaman yang berlaku terhadap anak-anak kecil. Diculik dan dibunuh dengan kejam. Membuka mata masyarakat supaya lebih berwaspada dengan apa yang berlaku di sekeliling kita. Zaman sekarang bukan macam dulu-dulu. Zaman aku kecik-kecik dulu selamba kodok je jalan-jalan keliling kampung sorang-sorang. Sekarang ni, kalau buat macam tu alamatnya kena sumbat masuk van dibawa lari la jawabnya.

Daripada apa yang aku baca, rata-rata penulisannya berkias-kias. Perumpamaannya lebih kepada bahasa dalam kain atau lebih tepat seks. Penggunaan perkataan air mani, menyetubuhi, pancut dan sebagainya menghiasi teks buku ini. Jangan cepat melatah. Bila cuba difahami, contoh-contoh yang diberikan punya impak tersendiri. Aku bukan ingin membodek sakan. Tapi cara penyampaian yang diketengahkan boleh dikatakan unik. Aku tidak pernah terfikir untuk menjadikan seks sebagai contoh dalam menyampaikan sesuatu. Sehinggakan pak imam pun turut sama terkena tempiasnya. Haha!

Manusia dan haiwan dikurniakan otak. Tetapi apa yang membezakan manusia dan haiwan adalah 'aql. Manusia kadang-kadang lebih kepingin untuk menjadi haiwan kerna masing-masing tidak tahu menggunakan 'aql dengan sewajarnya. Usah mudah mempercayai sesuatu. Seeloknya biar diselidik luar dan dalam untuk memastikan kesahihan satu-satu perkara itu. 

Sudah panjang aku membebel. Tidak rugi korang baca buku ni. Aku petik kata-kata Fikri Harun,
Selamat bersetubuh dengan kerelaan! Jika sampai kau pada ejakulasi, jangan malu dan tamak untuk kongsikan dengan teman-temanmu. Moga kepuasan itu milikmu! 


oleh: the ohsem dill

Friday, June 8, 2012

job

Not everybody understands our job scope. That I can guarantee. As far as I know we should respect others. We should not downgrade them for any reason. Each and everyone of us has our own role.

What I can see in this world of ours, people keep complaining about others. 

Jujurnya aku tidak pernah mempertikaikan bidang kerja orang lain. Kerna aku percaya setiap dari kita punya kepentingan tersendiri.

Malangnya ada segelintir kita-kita ini sering menghina, membandingkan kerja orang lain. AKu baca di media massa. Dan bila itu terjadi, fikiranku mula menjadi jahat. Memikirkan tentang kesenangan kerja-kerja mereka jika dibandingkan dengan kerjaku.

Stop comparing. Just do our own work. Is that so hard?

Monday, June 4, 2012

mana? mana?

ke mana semangat menulis itu pergi?
berkelana ke mana?
sendiri tidak tahu.

Thursday, May 31, 2012

Pesta Cerpen: Kompetisi Aksara

Ini adalah entri melekat. Sila skrol ke bawah untuk entri terkini.

Pesta Cerpen: Kompetisi Aksara

Anda Kreatif?
Penuh Imaginasi?
Tidak tahu ke mana mahu disalurkan?
Jom sertai Pesta Cerpen anjuran Warna Kaseh!
Hadiah menarik menanti anda!!!

klik untuk paparan lebih jelas

Anda boleh juga layari Buletin Warna Kaseh untuk maklumat lanjut.

sebarang pertanyaan atau kemusykilan boleh emelkan ke pestacerpen@gmail.com

Jom menulis!

Monday, May 28, 2012

Friday, May 25, 2012

dunia blog 2011 dan 2012

Kalau tak silap aku la, tahun lepas memang ramai rakan blog berpusu-pusu menulis dan meninggalkan komen. Kalau tak melawat kawan-kawan tu, kira tak sah sehari berblogging. 

Aku kenal Orlando Ahmad (ehem), Tukang Karut, Iema Ackles, Nonie, jomsantaisekejap, blog tips kurus, khalis, penjajah minda dan ramai lagi.

Tahun ni memang masih ada yang aktif menulis. Tapi bukan aku. Komitmen menghalang aku menulis. Lagipun idea dah kering. Haha! Kawan-kawan aku yang lain pun dah macam suam-suam kuku. Ye, memang ade update. Tapi tak de la macam dulu kan? Hehe

Dunia masih sama. Manusia berubah.

Monday, May 14, 2012

eych

hilarious
happy
handsome
helpful
handyman
hello!

any good word starts with the letter eych is awesome.

especially

You

and 

Me.

We are the 'Eych' es

Saturday, May 12, 2012

kecik ati kiter

Hari tu kan .... rasa² nya hari khamis malam jumaat. Hari tu kan , hujan renyai². Sejuk wooo... sampai tulang hitam. Kiter tak der tempat nak tumpang berteduh..... tetiba kiter teringat rumah awak dekat jer ngan tempat kiter tuh... Kiter pun pergi lah rumah awak....

Kiter ketuk pintu.... 1x, 2x, 3x, 4x, 5x, 6x, 7x, 8x, 9x, 10x, 11x,12x,13x, 14x, 15x, 16x, 17x, 18x, 19x, 20x, 

awak buat dek jerr.... ohhh malam jumaat kot...

Kiter pun ting tong awak... ting tong, ting tong, ting tong, 1x, 2x, 3x, 4x, 5x, 6x, 7x, 8x, 9x, 10x, 11x,12x, 13x, 14x, 15x, 16x, 17x, 18x, 19x, pon awak buat tak tau jer ....

Peh tu kiter dengar ada orang jalan kat pintu umah awak, plahan² buka pintu.... Ohhhh ada jugak orang kat umah, boleh saya btumpang teduh.... kok² adala kopi panas ker... milo panas ker.... cek kodok ker...lempeng gula merah + susu ker..., peria masak lemak cili api ker.... ala... maklumlah.. hujan, kiter lapar, cam dah lamer jer kita tak makan... Tapi yg kiter kecik ati sangat tuh... bila owang tuh bukak jer pintu....dia terus tutup balik.... tak sempat pun kiter bagi salam.... heh..... walaupun owang kate kiter tak der hati perut, tapi kali ni betul² kecik ati kiter tau...

yang benar,
kiter


sumber: emel aku le...

Sunday, May 6, 2012

Wednesday, May 2, 2012

Teddy Stoddard - An Inspiring Story

There is a story many years ago of an elementary teacher. Her name was Mrs. Thompson. And as she stood in front of her 5th grade class on her very first day of school, she told the children a lie. Like most teachers, she looked at her students and said that she loved them all the same. But that was impossible, because there in the front row, slumped in his seat, was a little boy named Teddy Stoddard.

Mrs. Thompson had watched Teddy the year before and noticed that he didn't play well with the other children, that his clothes were messy and that he constantly needed a bath. And Teddy could be unpleasant. It got to the point where Mrs. Thompson would actually take delight in marking his papers with a broad red pen, making bold X's and then putting a big "F" at the top of his papers.

At the school where Mrs. Thompson taught, she was required to review each child's past records and she put Teddy's off until last. However, when she reviewed his file, she was in for a surprise. Teddy's first grade teacher wrote, "Teddy is a bright child with a ready laugh. He does his work neatly and has good manners... he is a joy to be around." His second grade teacher wrote, "Teddy is an excellent student, well liked by his classmates, but he is troubled because his mother has a terminal illness and life at home must be a struggle." His third grade teacher wrote, "His mother's death has been hard on him. He tries to do his best but his father doesn't show much interest and his home life will soon affect him if some steps aren't taken." Teddy's fourth grade teacher wrote, "Teddy is withdrawn and doesn't show much interest in school. He doesn't have many friends and sometimes sleeps in class."

By now, Mrs. Thompson realized the problem and she was ashamed of herself. She felt even worse when her students brought her Christmas presents, wrapped in beautiful ribbons and bright paper, except for Teddy's. His present which was clumsily wrapped in the heavy, brown paper that he got from a grocery bag. Mrs. Thompson took pains to open it in the middle of the other presents. Some of the children started to laugh when she found a rhinestone bracelet with some of the stones missing, and a bottle that was one quarter full of perfume. But she stifled the children's laughter when she exclaimed how pretty the bracelet was, putting it on, and dabbing some of the perfume on her wrist. Teddy Stoddard stayed after school that day just long enough to say, Mrs. Thompson, today you smelled just like my Mom used to." After the children left she cried for at least an hour.

On that very day, she quit teaching reading, and writing, and arithmetic. Instead, she began to teach children. Mrs. Thompson paid particular attention to Teddy. As she worked with him, his mind seemed to come alive. The more she encouraged him, the faster he responded. By the end of the year, Teddy had become one of the smartest children in the class and, despite her lie that she would love all the children the same, Teddy became one her "teacher's pets."

A year later, she found a note under her door, from Teddy, telling her that she was still the best teacher he ever had in his whole life. Six years went by before she got another note from Teddy. He then wrote that he had finished high school, third in his class, and she was still the best teacher he ever had in his whole life. Four years after that, she got another letter, saying that while things had been tough at times, he'd stayed in school, had stuck with it, and would soon graduate from college with the highest of honors. He assured Mrs. Thompson that she was still the best and favorite teacher he ever had in his whole life. Then four more years passed and yet another letter came. This time he explained that after he got his bachelor's degree, he decided to go a little further. The letter explained that she was still the best and favorite teacher he ever had. But now his name was a little longer-the letter was signed, Theodore F. Stoddard, M.D.

The story doesn't end there. You see, there was yet another letter that spring. Teddy said he'd met this girl and was going to be married. He explained that his father had died a couple of years ago and he was wondering if Mrs. Thompson might agree to sit in the place at the wedding that was usually reserved for the mother of the groom. Of course, Mrs. Thompson did. And guess what? She wore that bracelet, the one with several rhinestones missing. And she made sure she was wearing the perfume that Teddy remembered his mother wearing on their last Christmas together. They hugged each other, and Dr. Stoddard whispered in Mrs. Thompson's ear, "Thank you Mrs. Thompson for believing in me. Thank you so much for making me feel important and showing me that I could make a difference." Mrs. Thompson, with tears in her eyes, whispered back. She said, "Teddy, you have it all wrong. You were the one who taught me that I could make a difference. I didn't know how to teach until I met you."

(For you that don't know, Teddy Stoddard is the Dr. at Iowa Methodist Hospital in Des Moines that has the Stoddard Cancer Wing)

Warm someone's heart today. Pass this along. I love this story so very much, I cry every time  read it. Just try to make a difference in someone's life today? Tomorrow? Just DO IT.

Friday, April 20, 2012

Baju Baru Meeya

"Mama, Meeya nak baju tu!" kata Meeya sambil menunjuk ke arah sehelai dress. Dress berwarna ungu, bercorak rama-rama merah jambu.

"Mama tak berkenan la Meeya. Baju tu orang pernah pakai. Pastu dia jual semula. Orang panggil bundle, sayang," jawab Mamanya.

"Meeya tak kira! Meeya nak jugak!" jerit Meeya sambil menghentak-hentak kakinya.


Monday, April 16, 2012

Saturday, April 14, 2012

Saturday, April 7, 2012

saye dan awak


Awak, saye tak pandai lukis. 

si awak berdiri jauh dari saye. tu sbb si awak nampak pendek. hehe.

Thursday, March 22, 2012

kenangan di perantauan

"Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad."

Aku telah merantau agak jauh dari orang tersayang untuk beberapa lama. Tak dinafikan pelbagai cabaran perlu ditempuhi. Dulu aku punya seorang kesayangan. Namun jodoh kami tak panjang. Apa yang aku hendak kongsikan di sini bagaimana pengalamanku 'handle' atau menguruskan perkara di luar jangkaan.



Seingat aku, aku dan kawanku sedang menunggu pesanan kami di sebuah kedai makan berdekatan dengan kampus. Tiba-tiba telefonku berdering.

Tertera nama kesayanganku. Aku tekan butang 'Answer' tetapi suara perempuan yang menjawabnya.  Dia menggunakan bahasa kasar ketika bercakap denganku. Aku malas nak melawan cakapnya. Ibarat mencurahkan minyak ke dalam api. Dia bebel-bebel denganku. Tuduhnya aku merampas pakwenya. Menjerit-jerit seperti orang tiada akal. Aku cuba mengawal perasaan supaya aku tidak terjerit-jerit sepertinya. Dia menjerit,

"Khairil (bukan nama sebenar) aku punya!!!!"

Aku secara spontan terus menjawab, "Ambik la. Ambik. Bawak dia sampai mati,"

"Memang aku jaga dia sampai mati!!" terus dia letak telefon.

Kenapa dia bertindak sedemikian? Biar aku terangkan. Si Khairil curang denganku. Dia bercinta dengan perempuan itu ketika aku melanjutkan pelajaran di negeri orang. Perempuan itu mengatakan kononnya keluargaku tidak sukakan si Khairil. Jadi buat apa aku masih mengganggu Khairil. Aku mengucap panjang. Seingatku, aku  kenal Khairil sebelum dia. Keluargaku okei saja. Ini dugaan besar untukku.


Memang perit untukku telan. Tapi semua ni ada hikmahnya. Kadang-kadang kita mengharapkan sinaran matahari memancar seharian tapi tiba-tiba hujan ribut di tengahari. Kita fikir tiada lagi matahari. Tapi kita lupa. Mungkin Allah nak hadiahkan kita pelangi. Pelangi warna-warni penyeri hidup ini.

Pelangi, aku sayang kamu. Terima kasih.
p/s: disebabkan ramai yang concern dengan nama Ahmad, jadi aku tukarkan kepada Khairil.  Hehe.
p/s: ini cerita zaman dulu-kala.

Sunday, March 18, 2012

ape barang kain dalam!

Amelia seorang gadis cilik yang gemar memakai baju kurung ke mana saja. Hatta ke shopping complex. Sudah menjadi trademarknya. Amelia tidak peduli dengan kata-kata sinis kawan-kawan tentang pemakaian baju kurungnya. Kata mereka 'old school'. Amelia bangga dengan cara pemakaiannya. Cuma satu saja masalah Amelia. Dia tidak gemar memakai kain dalam. 




"Aku tak faham la kenape kene pakai kain dalam? Leceh!" adu Amelia kepada kawan baiknya, Sonia.

"Lah, ko ni. Kadang-kadang kain baju kurung tu kan jarang. Elok la pakai kain dalam. Tak de la nampak bayang kaki ko tu," jelas Sonia.

"Malaslah aku. Aku tak nampak signifikasinye," jawab Amelia. Sonia hanya menggelengkan kepala.

Suatu hari, Amelia teringin nak mencuba sesuatu yang lain dari yang lain. Dia mengambil sehelai jubah dari almari pakaiannya. 

"Aku nak pakai jubah lah esok. Tak pernah pakai. Mesti nampak kiut." Amelia memilih tudung yang sesuai dan mula menggosok.



Esoknya Amelia menyarungkan jubah warna cokelat yang digosoknya semalam. Seperti biasa, dia masih tidak memakai kain dalam atau seluar slack bersama jubah. Dia kemudiannya menggayakan jubah di hadapan cermin.

"Comelnye aku"

Amelia menuju ke pejabat dengan jubah cokelatnya. Kelihatan ramai pekerja sudah sampai. Dia melangkah dengan rasa seronok. Tiba-tiba kakinya tersadung sesuatu dan dia jatuh tersembam. Jubahnya terangkat menampakkan seluar dalamnya yang berwarna merah jambu. Mata-mata terus memandang Amelia. Amelia cepat-cepat bangun dan keluar dari bangunan pejabatnya. Rasa malu menebal dalam diri. Dia masuk ke dalam kereta dan memandu pulang ke rumah.

"Malunya aku!" Amelia menghumbankan badannya atas katil.

Moral: Kawan-kawan perempuan, rajin-rajinkan pakai kain dalam ye. Kalau tak, jadi macam Amelia. Malu woi!

p/s: cerita ini hanya rekaan semata-mata. Tidak berkaitan antara hidup dan mati. Jika berkaitan, ia hanya kebetulan.

Sunday, March 11, 2012

penemuan bahasa baharu

Kadang-kadang Adila rasa sedikit terkebelakang dengan pengetahuan sedia ada. Rasanya sejak akhir-akhir ni banyak ungkapan baharu yang diteroka oleh anak-anak muda. Adila terasa dia sudah sedikit berusia. Ya, berusia.

boleh klik untuk tumbesaran maksima

Pabila Adila membaca ayat-ayat zaman sekarang, contohnya seperti gambar di atas, Adila rasa dia terlebih-lebih dalam mempertahankan martabat bahasa kebangsaan. Adila cuba sedaya upaya menggunakan bahasa yang mudah difahami namun ianya seperti tidak dipeduli. Muda-mudi zaman sekarang lebih senang menggunakan perkataan unik dalam kehidupan seharian. Sebelum ini pernah Adila membebel panjang dalam entri INI. Tapi hanya setakat membebel dalam blog.

Jadi, kiranya bahasa yang digunakan boleh dicop sebagai bahasa baharu. Boleh tak? Boleh tak? Rasanya sebuah kamus khas wajar diwujudkan tentang bahasa ini bagi memudahkan orang lain seperti Adila lebih memahami maksud anak muda zaman teknologi. Kamu rasa macam mana?

Kemudian, boleh kita memuatnaik (upload) kamus ini dalam internet. Ia akan memudahkan kita-kita mengakses maklumat jika tersangkut dalam pemahaman bahasa baharu. Adila rasa usul ini wajar dibahaskan dalam peringkat lebih tinggi.

Apa-apa pun, Adila lebih senang menggunakan Bahasa Melayu standard. Lebih difahami. ^^

Sunday, March 4, 2012

tak banyak cakap

Adila bukan jenis mulut potpetpotpet kat tempat kerja. Dia cuma melakukan apa yang diarahkan tanpa banyak soal. Dia juga bukan seorang yang menjaga tepi kain orang lain. Diri sendiri tidak terjaga inikan pula nak sibuk-sibuk hal orang.

Satu hari Adila baru selesai menunaikan solat Asar. Tiba-tiba dia mendapat SMS daripada rakan sekerjanya.

"Kalau dah habis kursus, tolong call akak."

Adila mula mendail dan dia mendengar setiap bait perkataan dari kawannya. Seketika kemudian perbualan mereka tamat. Adila melepaskan satu keluhan berat. Berita yang diterimanya sedikit sebanyak bisa membuat dia kecewa.

"Adila tu dah pandai melawan!"
"Adila dah pandai cakap bukan-bukan kat fb!"
"Adila mengata bla..bla..bla!"

Adila call Emak.

"Mak, mak rasa anak mak ni macam tu ke?"

Emak suruh sabar. Manusia macam-macam.


*thanks for the header, abang ngah :)

Wednesday, February 29, 2012

mayday #1

Forgive me for not coming to your blog. I am so occupied with my work at the moment. Will come back to you later.

I am sorry.

Friday, February 17, 2012

skodeng

Adila sedang sibuk mengemas fail-fail berdekatan kaunter pejabatnya. Ada juga beberapa pekerja lain berlegar-legar di sekitarnya. Dua orang daripada mereka berdiri betul-betul di hadapan Adila, Ramlan dan Norehani.

Ramlan seorang lelaki berusia lewat 40-an, berbadan gempal dan rambutnya sudah menipis manakala Norehani seorang wanita vogue. Juga berusia seperti Ramlan, mulutnya seperti burung murai. Potpetpotpet.

Tersenyum Adila memikirkan hasil analisanya tentang mereka berdua. Adila melihat Ramlan sedang tekun menulis dan Norehani sibuk menggeledah kertas-kertas di kaunter. 

"Eh, Lan! Ko nampak lagi bile menulis? Tak payah pakai spek!" tegur Norehani. Dia terperasan yang Ramlan tidak memerlukan cermin mata ketika menulis. Selalunya bila umur sebegitu, kebanyakan kita-kita ini sudah memakai cermin mata.

"Oh, mesti la elok lagi. Rajin skodeng kan," jawab Ramlan.


Norehani tergelak besar. Mereka berdua menyambung cerita tentang skodeng. Hampir kesemuanya tentang perkara yang tidak sesuai didengari oleh umum.

Berdesing telinga Adila pabila dia terpaksa mendengar cerita-cerita kotor dari kedua rakan sekerjanya. Terasa telinganya mahu keluar nanah.

"Daripada skodeng yang bukan-bukan, lebih baik skodeng Al-Quran. Ada jugak faedahnya"

Tiba-tiba suara Adila memecah suasana. Gelak-gelak Ramlan dan Norehani terhenti. Mereka berdua memandang Adila. Adila buat tidak tahu. Tangannya laju menyusun fail-fail miliknya. Norehani sambung gelak. Ramlan tersengih kambing.

Adila puas. Padan muka.