Sunday, March 11, 2012

penemuan bahasa baharu

Kadang-kadang Adila rasa sedikit terkebelakang dengan pengetahuan sedia ada. Rasanya sejak akhir-akhir ni banyak ungkapan baharu yang diteroka oleh anak-anak muda. Adila terasa dia sudah sedikit berusia. Ya, berusia.

boleh klik untuk tumbesaran maksima

Pabila Adila membaca ayat-ayat zaman sekarang, contohnya seperti gambar di atas, Adila rasa dia terlebih-lebih dalam mempertahankan martabat bahasa kebangsaan. Adila cuba sedaya upaya menggunakan bahasa yang mudah difahami namun ianya seperti tidak dipeduli. Muda-mudi zaman sekarang lebih senang menggunakan perkataan unik dalam kehidupan seharian. Sebelum ini pernah Adila membebel panjang dalam entri INI. Tapi hanya setakat membebel dalam blog.

Jadi, kiranya bahasa yang digunakan boleh dicop sebagai bahasa baharu. Boleh tak? Boleh tak? Rasanya sebuah kamus khas wajar diwujudkan tentang bahasa ini bagi memudahkan orang lain seperti Adila lebih memahami maksud anak muda zaman teknologi. Kamu rasa macam mana?

Kemudian, boleh kita memuatnaik (upload) kamus ini dalam internet. Ia akan memudahkan kita-kita mengakses maklumat jika tersangkut dalam pemahaman bahasa baharu. Adila rasa usul ini wajar dibahaskan dalam peringkat lebih tinggi.

Apa-apa pun, Adila lebih senang menggunakan Bahasa Melayu standard. Lebih difahami. ^^

45 comments

March 11, 2012 at 5:01 PM

bahasa budak2 sekarang...memang amik masa nak paham...adoiii.

March 11, 2012 at 5:39 PM

Ini dinamakan bahasa mengarut sungguh la!

March 11, 2012 at 6:01 PM

oh!
rasa nak rotan siapa yang mencabul Bahasa Melayu itu!!

March 11, 2012 at 6:17 PM

hahahaha
cuba la bcakap pun bunyi macam ni depan2.
giler berbelit lidah. ^^

March 11, 2012 at 6:20 PM

bEtuL beTUl.. hihihihihi :)

March 11, 2012 at 6:40 PM

sapew lew taip cam tew. cirit lerw

March 11, 2012 at 7:23 PM

betul tu dill, kdg bila bersms dgn ank murid yg slalunya btanya pasal hal sekolah, memang ambil masa nak fhmkan apa yg diorang type.. klu mcm kita ni, paling tidak pun kta short form je lah sikit. tapi bdk2 skrg ni, huish.. memang tak paham!! :)

March 11, 2012 at 8:33 PM

kes begini buat iqa memaki,

March 11, 2012 at 8:49 PM

senyum sadjak baca,haha
eh, dah berjangkit

tu la, macam2 pesen skang
lagi haru, siap masuk dlm essay utk exam
tak ke nanya

March 11, 2012 at 9:53 PM

zaman dah moden,bahasa pun dah moden.haih.

March 12, 2012 at 9:59 AM

ahahaahaa! mmg expert kalah-kalah zaaba.

March 12, 2012 at 11:16 AM

ades, sebaya lak tu.. susah ni.. /lari

March 12, 2012 at 9:14 PM

Saia sukkha ant-tree innie.. Hahahahakss!!!

March 12, 2012 at 10:02 PM

bahasa merapu..rajin pulak tekan besar kecil besar kecil

March 12, 2012 at 10:12 PM

bahasa gedik sgt gitu..rasa nak kasi rotan je bebudak neh..~ (--")

March 12, 2012 at 10:24 PM

bahasa 2 bukan bahasa baru dill.2 bahasa syok sendiri.

March 12, 2012 at 10:27 PM

ihh nasib baiklah aku takde kawan sebahalol sebegitu hahaha.malu woihhhh!

March 13, 2012 at 4:08 AM

budak2 sekarang bahasa kalau boleh kemain nak panjanggg.
elok2 boleh eja "je" nak dipanjang sampai jadi "jewh".
ingat comel agaknyaaa.
=.=

March 13, 2012 at 8:21 AM

sajak apa plak budak tu nak bg ..

March 13, 2012 at 9:34 AM

kite sama la adila

March 13, 2012 at 10:12 AM

errrr....kalo loghat atok paham ndak?

March 13, 2012 at 2:23 PM

ahh nie spesis doli.budak2 zaman sekarang.haishh

March 13, 2012 at 4:19 PM

agak kurang gemar dengan bahasa yang entah apa2

March 13, 2012 at 11:14 PM

merepek2 je bila bc n dgr diorang ckp..

huu..diorang ni kena hantar ke bengkel bahasa la k.dill :)

March 14, 2012 at 12:49 AM

benda macam tu buat kita mengutuk adalah. -.- *budakbudak lagii agaknya.

March 14, 2012 at 3:02 PM

bahasa budak2 baru nak up..

sayang, sy ok je..Nanti jumpa kalau sy ke sana. Jaga diri baik2 ok. :)

March 14, 2012 at 3:30 PM

semaking dekat..hehe

March 14, 2012 at 9:41 PM

kalau adik aku meseg macm ni, emmang nak ekna la tu dengan aku. ehheh aku memang marah die. haha

March 14, 2012 at 11:39 PM

bahase mude-mudie ...muahahhaa

March 14, 2012 at 11:46 PM

adila adila, kita sama. baku lebih styloh !

March 14, 2012 at 11:56 PM

shout box lmbat.!


dill ! dill ! dill !

March 15, 2012 at 9:01 AM

bahasa itu indah... jangan dirosakkan

March 15, 2012 at 8:36 PM

silap2 karangan failed tak dorang ni?

March 15, 2012 at 11:45 PM

kak dill~~~~~
he3 xD

March 16, 2012 at 1:20 AM

bahasa jiwa bangsa!

March 16, 2012 at 8:05 AM

Mmg bahasa baru la tu.. Tak heran dah, aku selalu gak guna BAhasa baru.. Lain lagi bahasa yg di buat buat sendiri haha

March 16, 2012 at 11:09 AM

Bahasa Melayu standard jauh lebih bergaya berbanding bahasa 'terlebih maju' tu..

March 16, 2012 at 8:21 PM

sya pun kadang2 pening dgn bahasa yg gitu.. layak ke dipanggil bahasa?

March 17, 2012 at 9:47 AM

agree . kekadang ada jugak yang tersasul letak bahasa camtu dalam karangan . perghh , dah tak tahu ejaan sebenar agaknya -,-

March 17, 2012 at 12:45 PM

k.dill!

terima kasih utk ucapan itu..

heeee

:D

March 17, 2012 at 6:41 PM

semoga anak kita tidak terjebak dengan hal ini kan adila.

March 17, 2012 at 11:23 PM

mcm dah jadi trend skrg... menambah nambah ejaan pada perkataan. makin buruk jadinya

Hiro
March 18, 2012 at 10:24 AM

Dilla,

It has been a while since we have talked huh? You know when I look back I think my time at sayanime when I talked with you, jo, and brit was amongst the happiest times of my life. So much time has passed now, but I still think of you often. Even though we don't really talk anymore, I still consider you one of my most dear friends. I truly hope you are doing well, and are living a happy life.

Please take care of yourself.

-Hiro

March 18, 2012 at 1:03 PM

masih mencari bahasa baru untuk ditemukan ?



Err

March 18, 2012 at 4:21 PM

eja laa betul2.. kan sng nk bace.. hahaha !

Post a Comment