Friday, August 6, 2010

pandang ke hadapan

Jika diizinkan Allah, aku ingin melupakan segala kepahitan yang aku lalui sebelum ini. Aku ingin move on. Aku pinta sanak saudara dan sahabat-sahabatku supaya tidak menghebahkan tentang tempat aku bakal menabur bakti. Bukan ingin berlagak sombong. Bukan ingin melarikan diri. Tetapi aku mahu bina hidup sendiri. Hanya famili di hati. Tidak perlu lagi sentiasa risaukan si dia kalau-kalau dirampas. Tidak perlu lagi risaukan tentang kesihatan dia. Tidak perlu risaukan entah apa-apa tentang dia lagi. Cukup setakat itu. Dia pun tidak pedulikan aku. Buat apa aku perlu ambil peduli tentang dia. Hidup ini bukan hanya take sahaja. Ada prinsip give and take. Kalau setakat mengangguk konon-konon faham, tetapi habuk pun tidak ada. Tidak berguna juga.

Aku bukan seorang penglipur lara seperti rakan blogger ku yang lain. Aku hanya menyampaikan perasaan hati aku. Aku tahu, aku sering memperkatakan tentang ini. Tetapi kadang-kala aku terasa pelik kerna aku sibuk memperkatakan apa yang aku rasa, orang lain menceritakan tentang cerita ciptaan mereka. Aku terasa aku yang pelik. Bukan mereka. Aku rasa, daripada penulisan aku, hidup aku seperti sangat sedih. Macam tiada cahaya. Ah! Itu bullshit!

Perlu pandang ke hadapan. Tinggalkan kenangan lama. Tetapi bukan semua perlu dilupakan. Ada satu perkara sangat penting TIDAK BOLEH dilupakan. Q, kamu tahu apa yang aku perkatakan. Jangan buat-buat lupa, ya?

Mungkin di dunia kamu boleh lari. Tetapi, aku tidak boleh menjamin keselamatan kamu di akhirat sana. Kita ada mahkamah Allah s.w.t.

Renung-renungkan dan selamat beramal. [aku tidak nampak connectionnya di sini. ahaks]