Tuesday, January 18, 2011

pendapat yang terlambat

Kecoh dengan keputusan juri AJL 25. Rumah sudah siap, namun pahat masih berbunyi. Aku punya pendapat sendiri. Ini pendapat peribadi. Tidak ada kena mengena dengan sesiapa pun. Maaf jika ada yang terasa atau tersinggung. 

Dari dahulu, AJL merupakan platform buat komposer-komposer dan penulis lirik mempertaruhkan lagu dan lirik ciptaan mereka. Pentas melodi dan lirik. Perjuangan halus komposer dan penulis lirik melalui melodi dan lirik dan dialunkan oleh penyanyi pilihan mereka. Ia bukan pertandingan suara. Bukan pertandingan populariti. Bukan pertandingan kecantikan atau kekacakan. Ia pertandingan lagu. Adakah lagu itu sampai mesejnya ke dalam jiwa kita. Adakah lagu itu sendiri punya jiwa. Adakah lagu itu punya kekuatan sendiri. Bukan hanya omongan kosong. Aku tahu ramai orang pertikaikan keputusan itu. Aku tidak menyokong sesiapa. Aku bukan orang seni. Mindaku cetek. Tidak mampu menilai secara profesional. Tetapi aku tahu apa itu jiwa.

Jadi, apa salahnya kita buka mata, buka minda dan buka hati?