Tuesday, June 1, 2010

Gaza, di mana kita sebenarnya

Mula-mula aku terbaca tentang aktivis diserang oleh Israel, aku sangat terkejut. Kenapa mereka diserang? Apa salah mereka? Salahkah mereka membawa bantuan untuk mereka yang memerlukan? Aku sendiri tidak mengerti. Kata Israel, aktivis menyerang mereka dengan pisau dan bahan-bahan yang membahayakan nyawa mereka. Tolonglah, setakat pisau hendak dibandingkan dengan M16 engkau, mesingan engkau. Sebelum pisau itu sempat menusuk mana-mana bahagian engkau, peluru engkau dahulu menembusi badan mereka. Kenapa perlu kejam?

Saudaraku yang diuji dengan ujian maha hebat, kudoakan kalian selamat di sana. Jihad fi sabilillah. Aku pasti, ada hikmah di sebalik semua ini. Allah Maha Mengetahui tentang segala-galanya. Kudoakan setiap langkah kalian, penuh dengan rahmat Allah. Aku tiada di sana. Aku tidak tahu perasaan sebenar kalian. Aku tidak tahu ketakutan kalian. Allah bersama hambaNya yang lemah. Kalian ingat itu!

Kita yang duduk senang lenang di Malaysia, tolong jangan ambil mudah dengan apa yang berlaku. Buka mata, buka telinga. Biar semua pancaindera kita terbuka luas. Cakna dengan perkara yang berlaku sekarang. Jika sibuk dengan kerja, aku rasa tiada masalah untuk berhenti sebentar untuk mendoakan sahabat-sabahat kita di sana. Sibuk duniawi tidak membawa kita ke mana-mana. Tolong doakan mereka.

Sahabatku, sahabat yang kukenali di Taman Ilmu dan Budi, sahabat sekolahku, sahabat seperjuanganku, mari kita sama-sama doakan mereka. Semoga selamat semuanya. Insyaallah.

Allahuakbar!

1 comment

Anonymous
June 2, 2010 at 11:37 PM

sampai bila???
saatnya bakal tiba ...

Post a Comment