Friday, November 11, 2011

demam

Orlando baru sahaja menuruni anak tangga tika dia terlihat Qaisarah berbaring lesu di bawah pohon ketapang. Hasratnya untuk bermain congkak di rumah Dill dimatikan. Jantungnya berdegup kencang bila dia melihat Qaisarah berkeadaan begitu.

"Qaisarah, kenapa ni?" kata Orlando perlahan sambil mengusap lembut leher Qaisarah.

Qaisarah merengus kecil. Pada hemat Orlando, Qaisarah tengah demam. "Sekarang ni memang musim demam. Takpe. Takpe. Gua teman Qaisarah okei," pujuk Orlando sambil berbaring hingga tertidur di sebelah Qaisarah

Dalam masa yang sama Dill tertunggu-tunggu kedatangan Orlando. Janji pukul lima. Sekarang sudah hampir pukul tujuh petang. Batang hidung Orlando pun tak nampak. Dill sarung selipar dan berlari ke rumah Orlando. Dari jauh Dill boleh nampak Orlando sedang enak tidur berbantalkan perut Qaisarah. Dill geleng kepala.

"Weh! Bangun! Bangun! Dah dekat Maghrib ni!" Dill mengoncang-goncang bahu Orlando. Orlando menguit sedikit. Namun matanya masih tertutup.

"Eh, awak! Ni kenapa peluh-peluh ni? Awak tunggu sini, kite panggil emak awak." Berlari Dill memanggil Emak Orlando. Beberapa minit kemudian kelam-kabut Emak Orlando datang. Dia meletakkan tangannya atas dahi Orlando.

"Ya Allah! Dah demam budak ni. Berjangkit dengan si Qaisarah la ni. Terima kasih, Dill. Dill balik dulu. Dah lewat ni. Makcik nak dukung Orlando ni bawak masuk dalam rumah. Hati-hati tau balik," kata Emak Orlando sebelum mendukung anak terunanya masuk ke dalam rumah.

Petang esoknya Dill datang menjenguk Orlando.

"Assalamualaikum, makcik!" jerit Dill.

"Waalaikumussalam. Ha Dill! Masuklah. Tu, dia tengah baring kat ruang tamu."

"Makcik, ni Emak ada buatkan sup ayam untuk Orlando," kata Dill sambil menghulurkan semangkuk besar berisi sup ayam.

"Terima kasih. Susah-susah je. Sampaikan terima kasih makcik kat Emak Dill ye. Pergilah jenguk Orlando tu. Bising mulutnya nak main dengan kawan-kawan. Padahal demam teruk," jawab Emak Orlando. Mangkuk sup ayam bertukar tangan. Dill berjalan menuju ke arah Orlando yang terbaring lesu dan terus duduk.

"Awak. Tu la. Baring lagi kat tengah panas sampai demam. Awak rehat tau. Emak kite ade buatkan awak sup ayam. Nanti awak makan."

"Gua demam rindu," jawab Orlando selamba tanpa memandang wajah Dill.

p/s: ini cerita umur budak 10 tahun (konon)



39 comments

November 11, 2011 at 7:35 PM

demam rindu??? dia rindu kat Dill ye..hihihih...

tag Dill

http://ajaratulaswad.blogspot.com/2011/11/soalan-dari-msredcheesecake.html

November 11, 2011 at 7:44 PM

demam rindu pada seseorang...

=)

November 11, 2011 at 7:44 PM

ececeh.demam rindu?
:D

November 11, 2011 at 8:10 PM

demam rindu siapa?hehe

November 11, 2011 at 9:07 PM

"puuuuiiihhhh." setepek air liur bercampur kahak dill melekat dikepala orlando.



AHAHHAHAHAHAHHA

November 11, 2011 at 9:22 PM

jatuh hati aku ngan orlando..hahaha..seronoknyer dpt bce citer sal dorg lg ...sweet kapel ! :DDDDDD

November 11, 2011 at 9:37 PM

mengada ngada orlando tu... tampaq sat g baru tau.

November 11, 2011 at 9:56 PM

rindu smpy demam..
ouw, it's to0 hurt~~~~~

November 11, 2011 at 10:13 PM

terbaekk..!!

November 11, 2011 at 10:14 PM

erk mak dukung orlando?

ngade betui orlando tu ye..hihi

November 11, 2011 at 10:32 PM

erkkk.. bila nak jumpa sama itu pemilik sebenar disebalik nama orlando?

November 11, 2011 at 10:55 PM

dy demam rindu kat dill leteww~ ololololo..sweet! keh keh keh ;p

November 12, 2011 at 2:24 AM

miss dill featured orlando
rancak benar skang,haha

aih, rindu nk menulis macam dulu :)

November 12, 2011 at 3:37 AM

hehhe..orlando, suka bikin onar ye...

November 12, 2011 at 6:24 AM

Sambil membaca sambil membayangkan drama latin..

November 12, 2011 at 7:30 AM

bukan latin le Bdk Mall! 'qaisarah' biasa wujud dalam Boliwood!!

*gagah betul mak Olando nak dukung. dari kecik sampe 10 thn asyik tak menyenangkan mak je.. ;)

November 12, 2011 at 10:42 AM

cute nye cite ni, pe ag dill, sile masuk minang ustaz romeo sementara beliau masih single

kang nyesal

:D

November 12, 2011 at 10:56 AM

haha..demam rindu kt dill la tu..dill caring sangat kot..

November 12, 2011 at 11:45 AM

demam rindu kat sapa tuh!!...hehe.

November 12, 2011 at 12:38 PM

wahhhh rindu kat dill eh???
untungla ade yg rindu dill..hehehe





luv,
cik ana

November 12, 2011 at 2:17 PM

peh..power!

November 12, 2011 at 2:42 PM

cerita btul ke rekaan semata2 nie?? (^^)

November 12, 2011 at 3:14 PM

hehehehe

November 12, 2011 at 3:15 PM

gatal orlando ni. hehe

November 12, 2011 at 8:03 PM

gitu orlando sungguh romantis..hahahaha

suspen ingtakn ada bunuh2 lagi hahahahaha

ada satu perkataan orlando tak di linkkan "kata Emak Orlando sebelum mendukung anak.." :P

November 12, 2011 at 8:41 PM

ni rindu sape ni haaa???
ekekekeke

November 13, 2011 at 10:03 AM

walaweyh !!! demam rindu bagai aceyhh weweeiiit

November 13, 2011 at 10:22 AM

aiyooo, bile lak atok nak masuk dalam citer ni? hihi

November 13, 2011 at 12:25 PM

haha aouch demam rindu :D

November 13, 2011 at 2:59 PM

comei...

anak teruna sapa la ni sampai kena dukung kalu demam hihi..


aih, bila imaginasi aku nak sama ngan kamu dill?...

kagum dengan dill

November 13, 2011 at 3:09 PM

ckp owang die pun same jiwanggggggggggggggggggggg hahahahha

November 13, 2011 at 3:51 PM

nasib baik qaisara tak senggugut, kalo tak berjangkit kat gua

November 13, 2011 at 6:15 PM

sedapnya sup ayam panas! lapa nih!

November 13, 2011 at 6:38 PM

bdk 10tahun dmm rindu eh.hahah..da sunat blm si orlando ni?haha

orlando ahmad
November 13, 2011 at 7:44 PM

belum

November 13, 2011 at 9:24 PM

orlando rindu kat qaisara ke kat dill?

:P

November 14, 2011 at 12:21 AM

baa~ CAK!!

demam rindu ubatnye kawin...

November 14, 2011 at 11:55 AM

demam wndu ya ;p

November 14, 2011 at 11:57 AM

sweet gila cerita nie. hehehe

Post a Comment