Friday, March 18, 2011

jiwa jiwa jiwa

Ini entri yang ke-300. It is going to be different than usual. Really? 

Ketika aku sedang menyusur laluan kehidupan dengan tenang, tiba-tiba di hadapanku muncul satu longgokan dedaun kering. Di sebalik warna keperangan dedaunan itu, terselit dedaun kehijauan, pinta diselamatkan dari longgokan itu. Berharap aku menariknya keluar dari warna mati.

Aku pandang tanpa rasa apa-apa. Tiada perasaan belas. Tiada benci. Tiada dendam. Tiada suka. Mahupun harapan. Puas si daun hijau menjerit meminta aku memahaminya. Menerangkan segala. Namun, aku sudah tidak percaya apa jua mainan kata-kata si daun hijau. Cukup sudah segala onar diberi. Cukup sudah duka dihadiahi. 

Daun hijau, seperti apa yang kamu nampak, kamu masih hijau. Perjalanan kehidupanmu masih panjang. Pilih jalan yang diredhaiNya. Elakkan terbabas dari landasan kebenaran. Ya, dunia ini indah. Penuh warna-warni. Penuh gula-gula manis. Penuh lolipop sana sini. Yang Maha Esa telah kurniakan 'aql kepada kamu. Gunakan sebaiknya. Belajar membezakan mana yang baik dan buruk. Aku tidak akan berada di sisi kamu lagi, daun. Kamu belajar mencari kehidupan hakiki dengan menyayangi Ilahi sepenuh hati.

Daun hijau, aku doakan kamu berjumpa dengan daun hijau yang terbaik untuk kamu. Jangan sia-siakan dia seperti mana kamu lakukan kepada daun-daun hijau yang lain satu ketika dahulu.

8 comments

March 18, 2011 at 11:49 AM

entry ke 300? btw, nice words....

March 18, 2011 at 11:57 AM

penuh dengan makna tersurat dan tersirat .. ^_^

March 18, 2011 at 12:21 PM

wow sgt mendalam . . but i tak paham . hehehe :D

March 18, 2011 at 2:09 PM

pndainya cik dikk bermain ngn kata2..best ayt ni.rsanya nonie faham ape y disampikan tu...

March 18, 2011 at 3:06 PM

banyaknye entry.. tahniah.. skrang dah pandai berpuitis ekk

March 18, 2011 at 3:19 PM

fuuhhh...jgn permainkan perasaan org..nnti kena balik...huhuhu

March 18, 2011 at 7:01 PM

wah boleh jadi penulis novel ni....

March 19, 2011 at 2:18 AM

wah kesian si daun hijau.. telah gugur bersama daun yg mati... apakah sebab nye...he he he.... wah best la cikgu... tersirat di sebalik tersurat....he he he... apakah aku si daun hijau itu... oh tidak....he he he

Post a Comment