Wednesday, September 28, 2011

bola sepak: Azmi

Seperti biasa setiap pukul lima petang Azmi akan turun ke padang berdekatan rumah sewanya untuk bermain bola sepak. Bola sepak sudah menjadi kegemaran Azmi sejak dahulu lagi. Kawan-kawan sekuliahnya juga turut sama meminati sukan yang sama. Azmi tidak kisah bermain bersama-sama pelajar junior walaupun dia sudah berada di tahun akhir.

Kedua-dua pasukan bermain dengan penuh bersemangat. Azmi bertungkus-lumus menggelecek bola sehingga dia berjaya menjaringkan dua gol dalam masa singkat. Rakan sepasukan menepuk bahunya. Azmi tersengih. Sedang Azmi mengejar bola, salah seorang pemain lawan jatuh tersembam di hadapannya. Pemain itu, Faizol bingkas bangun dan terus menempelak Azmi.

"Woi, bab*! Apsal ko tackle aku sampai jatuh ha. Bangang la ko! Otak tak de ke?!" Faizol memaki Azmi. Azmi membisu. Dia malas nak layan amarah Faizol. Api yang marak usah disimbah minyak. Bertambah teruk maraknya nanti. Azmi meneruskan lariannya ke tengah padang.

Faizol masih memaki Azmi. Perkataannya semakin kasar. Panas telinga Azmi mendengarnya. Terus Azmi laungkan kata-kata pedasnya. Terdiam Faizol.

Beberapa hari selepas itu masih terdengar lagi bisikan tentang Azmi. Ini semua gara-gara tuduhan melulu yang Azmi mengasari si Faizol.

"Azmi tu poyo! Ada ke patut ditacklenya Faizol sampai lebam pipi orang tu,"

"Wei, engkau tahu tak, si Azmi tu sepak Faizol sampai berdarah keting kaki budak tu,"

"Hoi, ade cerita panas ni. Azmi tu belasah Faizol masa main bola kat padang."

Semakin lama semakin merepek-repek gosip liar terbang melata. Azmi sedikit sebanyak tertekan. Mulut tempayan boleh ditutup. Mulut manusia tak ada apa yang boleh menutupnya. Kecuali mati.

Azmi mengambil tindakan drastik. Dicapai kasut bola kesayangannya. Azmi bawa ke tengah padang. Disimbah kasut dengan minyak petrol. Azmi nyalakan sebatang mancis dan menjatuhkannya. Perlahan-lahan mancis jatuh tepat mengenai kasut bola dan api menyala dengan maraknya. Rakus menelan kasut bola Azmi.

"ngkorang cakap aku ni ganas kan? pegi tengok ape yg aku bakar tu." Suara Azmi memenuhi ruang udara. Sakit hatinya bukan kepalang. "Aku harap korang puas hati!"

Azmi pulang ke rumah sewa. Masuk bilik. Kunci pintu. Kawan-kawan Azmi tergamam. Kecoh satu kampus Azmi membakar kasut bolanya. Manusia seperti celik mata.
Dunia ini penuh ragam manusia. Manusia pelbagai karektor. Karektor-karektor ini mewarnai dunia kita. Walau bagaimanapun kita tidak punya hak untuk menghakimi seseorang itu. Tuhan Maha Mengetahui segalanya.
p/s: berdasarkan kisah benar. aku olah sedikit supaya tidak setepek sama dengan yang asal.

24 comments

September 28, 2011 at 10:22 PM

kisah benar yang dongeng?

September 28, 2011 at 10:33 PM

kalau aku la, aku sound je balik.

September 28, 2011 at 10:39 PM

kesian azmi T_T

September 28, 2011 at 11:13 PM

manusia ni mst ada je yg x puas hati..kesabaran org yg tertindas tu je la yg pntg.

September 28, 2011 at 11:23 PM

kesian kasut sukan azmi

September 28, 2011 at 11:25 PM

dasyat bebeno dill...

September 29, 2011 at 12:01 AM

x macho la mamat pejol tu, teckle sikit dah kecoh
taknak org teckle, men gimrama la
adeiii

September 29, 2011 at 12:30 AM

azmi tu hensem orang nyer tau!!!

September 29, 2011 at 8:06 AM

sayangnyaaaa.. kasut bola kan mahal!!

September 29, 2011 at 9:42 AM

aku x faham la org suke sebarkan cerita pastu ditokok tambah macam2..

September 29, 2011 at 9:57 AM

lor... ingatkan azmi 2 nak ajak si faizol lawan bola...hi3, knpa cepat mengalah..........

September 29, 2011 at 10:34 AM

kesian sekali si Azmi~

September 29, 2011 at 11:04 AM

cyes ?

September 29, 2011 at 12:13 PM

azmi..azmi..kau beli kasut sukan baru.. sape suruh mulut seperti longkang..

September 29, 2011 at 12:39 PM

redha jer..hehee

September 29, 2011 at 1:29 PM

oh..syang la kasut tu jadi mangsa..kena bakar

September 29, 2011 at 1:30 PM

dimarah orang , kasut dibakar .

tanda protes . bijak mungkin untuk menunjukkan ketidakpuasan . tapi pada aku , tidak bijak .

September 29, 2011 at 1:52 PM

em manusia.
takkan puas. huhu

September 29, 2011 at 2:54 PM

garangnye abg Azmi... Syrena takut...

T_T

seb baik Syrena ada daddy n papa

=)

September 29, 2011 at 4:24 PM

gile la...

September 29, 2011 at 5:17 PM

masalah betullah si faizul tu. main bola je pon kan. tak pasal2 kasut jadi mngsa.

September 29, 2011 at 11:37 PM

azmi takpa, aku backup hang.

September 30, 2011 at 11:58 AM

kisah sape tu? boleh difilemkan ni

September 30, 2011 at 8:29 PM

sakitnya jiwa kalau org sekeliling cm2.

Post a Comment