Monday, September 5, 2011

cintaku ibarat udara: raya sakan

"Assalamualaikum! Orlando oo Orlando!" jerit Dill. Selepas solat sunat Aidilfitri tadi dia cepat-cepat berlari ke rumah rakannya si Orlando.

Seketika kemudian satu susuk badan kecil mengintai dari pintu rumah Orlando. "Dill? Kejap, kejap. Gua turun," jawab Orlando sebelum masuk semula ke rumah. Laju sahaja dia mengunyah lemang dan rendang hasil air tangan emaknya. Hirup air sirap kemudian berlari ke arah Dill.

Orlando segak berbaju melayu warna ungu, songkok hitam terletak di kepala. Dill memakai baju kurung hijau jalur-jalur merah ungu, bertudung hijau. Dill lihat muka Orlando.

"Allah. Comot. Kamu ni memang tak reti makan ah. Haha!" Dill ketawa pabila melihat penuh sisa lemang dan rendang bertaburan di sekitar tepi mulut Orlando. Orlando buat muka masam. Dill hulur sapu tangan. Orlando ambil dan membersihkan mulutnya.

"Kita nak pergi mana ni wei?" kata Orlando sambil menghulurkan sapu tangan kepada Dill. Dill geleng kepala.

"Kamu basuh dulu. Lepas tu baru bagi balik kat orang. Kita pergi raya rumah TK nak?" saran Dill.

"Menarik gak tu. Untung-untung boleh dapat duit raya singgit"

Dill dan Orlando berjalan beriringan menuju ke rumah TK. Dalam perjalanan, mereka dihalang oleh Kudin, Sandi dan Nasrul.

"Oh ho! Sizuka dan Nobita jalan-jalan raya?" Kudin cuba memanaskan suasana.

"Boleh kami ikut?" Sandi mengusik sama. Nasrul mengekek ketawa.

Orlando maju ke hadapan. "Lu orang ape hal? Dengki sangat pon. Kami tak kacau korang, apsal nak kacau kami?"

"Hobi!" jawab mereka bertiga serentak.

Merah muka Orlando tahan marah. Dill sudah buat muka cuak. Dalam hatinya berdoa supaya diselamatkan mereka berdua dari sebarang marabahaya. Kudin, Sandi dan Nasrul memang suka cari pasal. Mereka semakin mendekati Orlando dan Dill. Kudin menjeling sungai di sebelah kanan mereka. Dia tersenyum.

"Aku tahu korang belum mandi. Aku tolong hantar korang ke sungai ya?" Kudin mendekati Dill. Orlando menolak Kudin sehingga terjatuh. "Kurang ajar kau Orlando!" Buku lima Kudin sudah digenggam dan bersedia untuk dilayang ke muka Orlando. Tiba-tiba terdengar derapan kaki. Laju.

Qaisarah datang dari arah belakang Orlando dan Dill. Kudin, Sandi dan Nasrul tersentak. Qaisarah mengejar. Mereka berlari tak cukup tanah dan masing-masing lompat ke dalam sungai. Kebasahan.

Orlando dan Dill ketawa melihat Kudin, Sandi dan Nasrul ketakutan. Orlando mengusap kepala Qaisarah.

"Terima kasih, Qaisarah."

18 comments

September 5, 2011 at 7:51 AM

singgit? tak ada maknanya... nah seposen! pi main jauh2... bau lembu je korang ni...

September 5, 2011 at 8:32 AM

selamat hari raya aidilfitri dill.

maaf zahir batin
selamat kembali dari cuti

September 5, 2011 at 8:57 AM

laling jangan jeles ngan qaisara ye.. keh3

September 5, 2011 at 10:24 AM

pandai hang buat cerita no...

selamat hari raya maaf zahir dan batin

September 5, 2011 at 11:36 AM

KAMI kembali, hiyargh! Selamat hari raya, maaf zahir dan batin dari KAMI. :)

September 5, 2011 at 3:26 PM

qaisara tu mcm penyelamat je hihi

xP

September 5, 2011 at 4:17 PM

rjinnye dill berdialog :)

September 5, 2011 at 6:05 PM

huihh hero perempuan hikhik

September 5, 2011 at 7:41 PM

hahaha nama qaisarah lagi harum dari empunya nama.cikgu dill, nak duit raya!

September 5, 2011 at 8:27 PM

orlando tak bawak john beraya skali ke

September 5, 2011 at 10:50 PM

seb baek ada qaisara... kekeke

September 6, 2011 at 1:02 AM

hahah qaisara tu siapa?haha *buat jles jap*

ah,selamat hr raya dill

September 6, 2011 at 4:21 AM

raya2 pun nak buat jahat 3 abdul tu ye~ =p

September 6, 2011 at 7:26 AM

Qaisara = heroin sebenar. hoho!

September 6, 2011 at 8:00 AM

:) selamat hari raya

September 6, 2011 at 8:28 AM

Alaaa nape tak wat orlando kne blasah? Hahahahahah~

September 6, 2011 at 3:46 PM

dill : Orlando ngan qaisara kirim salam kat awak....

Liyana zahim : setuju!!!

September 6, 2011 at 9:07 PM

@JOHN AL BUAYAk: waalaikumussalam

@Tukang Karut: kedekut taik idung masin

Post a Comment