Wednesday, February 9, 2011

bila tanggungjawab melebihi segalanya

Apabila sudah masuk alam pekerjaan, agak sukar untuk aku menulis di sini. Sangat cemburu bila kawan-kawan sempat berjalan-jalan menjelajah blog (blogwalking). Tidak punya banyak masa terluang. 


Aku sudah tidak seperti dulu. Zaman belajar memang seronok. Tidak ada komitmen lain selain belajar.  Masa belajar tidak perlu risaukan bil air, bil elektrik, hutang PTPTN, sewa rumah, bayaran bulanan kereta dan macam-macam lagi. Namun masih ada lagi manusia-manusia di luar sana yang tidak tahu bersyukur dan menghargai apa yang mereka ada sekarang.

Apa yang kita inginkan perlu dikaji secara telus. Sama ada ia tergolong dalam kategori KEPERLUAN atau KEHENDAK. Aku sedang cuba mendidik diriku untuk sentiasa berfikir  dahulu sebelum membeli suatu barang. Walaupun pengalaman hidupku tidak segetir zaman pendudukan Jepun dahulu, namun aku tahu betapa susahnya untuk mendapatkan duit. Teringat kata-kata ayahku,

"Kak Long ni kena belajar shopping!"

Nah! Penangan percuma dari ayahku dua tahun lepas. Saye sedang berusaha ni, ayah! Hehe! Namun perlu fikir berpuluh-puluh kali sebelum membeli sesuatu. Sangat seksa, okay. 

Bermulanya bulan Februari, maka bermulalah kerja yang bertimbun-timbun. Tanggungjawab menanti untuk digalasi. Semua orang berlumba-lumba untuk memberikan jawatan kepada aku. Terasa seperti artis pula. Budak baru, wajib dibuli. Itu sudah menjadi rutin bagi setiap tempat kerja (bukan semua ya).

Paling penting, jangan lupa tanggungjawab terhadap Allah s.w.t. dan juga ibu bapa. Tanpa Allah, kita tidak bernilai. Tanpa ibu bapa, kita tidak ada apa-apa.




4 comments

February 10, 2011 at 11:16 PM

dh keje bru tau kn duit tu kecik sgt...huhuhu

February 11, 2011 at 12:00 AM

Yeap, betul tu. kepayahan mendapatkan duit,membuka mata utk lebih menghargai semuanya :)

February 12, 2011 at 2:12 AM

masa praktikal 8 bulan semua dh rasa benda2 tuh
bayar bil, kemas rumah, even memasak pun terpaksa belajar utk bahagiakan perut,haha
but, nice experience to live in difficulties and challenge

tiba2 timbul kesedaran nk jimat skang
haha

February 12, 2011 at 2:16 AM

jimat bawa berkat :)


Miss Dill^^

Post a Comment