Wednesday, February 2, 2011

menghias kelas memang seronok!

Sebagai  guru kelas mesti kita dambakan kelas yang cantik dan menarik untuk anak-anak murid kita. Aku tidak punya masa untuk membeli barang yang banyak kerana masalah pengangkutan. Namun, aku cuba siapkan seberapa segera yang boleh. Aku tidaklah kreatif seperti rakan-rakan yang lain. Tetapi aku cuba sedaya-upaya menghias kelas secantik mungkin. Sedikit demi sedikit aku siapkan sehingga nampak seperti kelas baru tahun 2011 dipimpin oleh guru kelas baru. Masih belum siap 100%. Aku sedang cuba menambah apa yang patut. 

Apa yang aku kesalkan, ada tangan-tangan yang tidak bertanggungjawab telah melakukan onar terhadap usaha aku. Ada sticker kartun telah dicabut dan rama-rama buatanku juga telah dihilangkan. Aku sedih. Bukan mudah melakukan semua ini. Ada juga manusia-manusia yang tidak menghargai usaha orang lain. Aku tidak tuduh siapa-siapa. Mungkin ini ujian buat aku dan kelas pimpinanku. Teringat nasihat seorang rakan sekerja selepas aku menceritakan tentang perkara ini:

"Hias kelas biasa-biasa je. Jangan letak sesuatu yang boleh menarik perhatian murid-murid seperti sticker kartun itu. Mereka akan ambil. Budak-bukan, kan?"

Aku diam. Kecewa. Aku hias kelas supaya cantik maka anak muridku akan gembira belajar di situ. Keadaan persekitaran memainkan peranan yang penting dalam sesi pembelajaran.

Redha.





4 comments

February 2, 2011 at 10:56 PM

ololo..ciannyer..sabar yer..nmpknye kena hias sesuatu yg tak menarik minat mereka utk amik..hee..

February 2, 2011 at 11:13 PM

aduh. cikgu nye suke warna-warni. kalau tak menarik, macam tak best. cewah~


Miss Dill^^

February 4, 2011 at 4:31 PM

teringat zaman muda2 dlu..hehe

February 4, 2011 at 4:45 PM

sekarang pun muda lagi kan. cewah~


Miss Dill^^

Post a Comment