Sunday, February 13, 2011

misi setiap Ahad: kemas rumah!

Kenapa Ahad? Selalunya hari Sabtu ada program. Program sendiri atau program tempat kerja. Hari-hari memang kemas rumah. Tetapi hari Ahad memang cuba sehabis baik lah! Duduk di sini memang penuh habuk. Okay, di mana-mana pun memang banyak habuk. Tetapi ape yang aku cuba katakan di sini, rumah aku ini senang sangat berhabuk. Baru sahaja mop lantai, lagi setengah jam sudah berhabuk kembali. Seperti tidak pernah dimop sebelum ini. Terasa macam

'Buat penat je aku mop tadi!'

Bayangkan, hampir setiap tempat ada habuk. Kat handphone, printer, buku-buku, meja tulis termasuk komputer riba sekali. Bila lap, fuh! hitam tisu dibuatnya. Habuk bandar memang menakutkan.  Skrin komputer riba penuh dengan debu. Jenuh membersihkannya setiap hari. Kalau di kampung tu, memang ada habuk. Tetapi tak de la sebanyak ni. Dugaan. Dugaan. 

Bukan apa, udara tercemar, kesihatan terjejas. Kalau di kampung, banyak pokok. Penuh oksigen. Di sini, penuh bangunan pencakar langit. Penuh kenderaan. Tak de sumber oksigen. Sumber karbon dioksida dan karbon monoksida banyak la. Semoga kesihatan aku tidak terjejas. Ameen. 

Kalau tak, macam mana nak bercakap dalam kelas? Guna bahasa isyarat? Alamatnya kami masing-masing tak faham! Haha!


4 comments

February 13, 2011 at 11:54 AM

rajinnya dia...hehe
meh tlg kemas rmh sye skali
huhu

February 13, 2011 at 12:09 PM

hehe. nasib baik tak banyak barang nak dikemas. kat umah elly, banyak askarnye. bleh bergotong-royong. ^^

February 13, 2011 at 12:51 PM

stay kat bandar mana tu byk habuk?
alah sikit ngan habuk, rasa nk bersin
xpe, at least kemas gak rumah,haha

February 13, 2011 at 1:00 PM

@penaberkala: KL ^o^

Post a Comment