Sunday, February 20, 2011

pengalaman balik kampung

Macam-macam pengalaman balik kampung sepanjang duduk di perantauan ni. Aku ingat lagi masa hendak balik kampung beberapa tahun dahulu. Tengah syok-syok jalan tiba-tiba ada mamat tegur.

Dik, nak pergi mane?

Saye nak balik kampung.

Dekat mana? Abg bawak bas. Boleh tumpangkan adik sekali. Kampung kat mane?

Perak. (sambil tu aku cuba jalan laju-laju sebab nak lari dari dia. tapi dia kejar aku!)

Ha, naik bas abg je la. Abg bawak Durian Burung. Boleh tumpangkan adik sekali.

Tak pe lah. Terima kasih. Saye nak cepat ni. (Kepala hotak dia! Durian Burung mana ada lalu pekan terdekat kat kampung aku tu)

Bukan suka-suki hendak jawab semua soalan dia. Aku cuba bersopan. Aku tidak dapat bayangkan apa nasibku jika aku kurang ajar atau cakap kasar dengan dia. Dia lelaki. Dia lebih kuat dari aku. Dia boleh buat macam-macam. Aku jalan makin laju menuju ke Puduraya. Dia kejar aku sambil mulutnya tak berhenti-henti bercakap. Mengajak aku naik bas dengannya. Gila! Aku cepat-cepat menyelitkan diri di celahan orang ramai. Berharap yang die tak kejar aku lagi. Aku selit sana sini. Toleh belakang, Alhamdulillah. Dia dah hilang. Hilang dalam ramai.

Astaghafirullah. Sangat menakutkan. Dia ingat aku ni budak yang baru sampai dari kampung ke? Buat kawan-kawan, jangan mudah terpedaya dengan pujuk rayu orang yang kita tak kenal. Kuala Lumpur bukan bandar mainan. Penuh dengan manusia pelbagai perangai. Syaitan yang bertopengkan manusia. Bukan hanya Kuala Lumpur, semua tempat macam tu. Tolong jaga diri sendiri. Yang perempuan, jangan jalan seorang. Seeloknya jalan ramai-ramai. Yang lelaki, tolong jangan tunjuk hebat. Tak pasal-pasal nanti, kamu hilang nyawa. 

11 comments

February 20, 2011 at 3:47 PM

huh, betul tu. kena berhati-hati.
jgn mudah terpedaya.
;)

February 20, 2011 at 3:59 PM

@zaty: yeap. awak pun hati2 ye :)


Miss Dill^^

February 20, 2011 at 6:20 PM

mina ngan adik cmtu la ari tu...
kemain offer naik basnye...


skali tunggu pukul 6:30pm...
smpai ke pg xtak muncul2...duit kena kebas...aduuhhh.....

February 20, 2011 at 6:23 PM

@mina: Ya Allah. yeke? pasni usah percaye lagi ngan ulat2 tiket tu. bongok depa tu.


Miss Dill^^

February 20, 2011 at 6:46 PM

mmg bongok pun...cm siot je tau...
lain kali bg tau la awal kalo bas xde...ni smpai tertido kt ctu...huhuhu

February 20, 2011 at 6:56 PM

nasib baik tak jadi ape2. bli tiket kat kaunter je tau pasni. abaikan ulat2 tu w/pun depa nampak macho. haha!


Miss Dill^^

February 20, 2011 at 9:43 PM

penah skali smp pudu jam 9mlm. sgt scary. dok ikut rapat blakang laki bini India ni. kebetulan dorg pn nk nek bas dr CM.

dan dh nekad. kalo ade yg kacau, aku akn ngaku kate depa tu makpak aku.

gasak ah. janji selamat!

dok KL kna buat muke KL. sebab KL ni ganas. hehehe.

February 20, 2011 at 9:49 PM

@wynn: tak pasal2 pasangan India tu dapat anak baru. ahaks

alhamdulillah, selamat kan?


Miss Dill^^

February 20, 2011 at 11:58 PM

ye betul...kita kena peka dan pantas berfikir... masih ingat tragedi bas tahun....hmmmmm.... tak ingat la thn nye... yg kena rogol bunuh tu.... naik bas ni kena perihatin.... takda org jgn naik ...bahaya....kalau takut ..ha ni tips ...stanby kat tangan pencil yg tekan tekan dpn dia ada besi halus tu... pape godok je ... senang...he he ganaz nye aku... masa muda la...skarang dah baik...he he


p;s dulu aku slalu bawa testpen.. yg mcm skrew driver... bkn apa takut pape hal je.... kena ada... zaman skarang ni orang ganas ganas......takut

February 21, 2011 at 1:25 AM

erkk..takut ah.kalau ecah pun dah jalan2 cepat2.ade ke nak tmpg bas gitu.nak buat baik pun smpai gituue.kdg2.fikiran negatf pun perlu.heee.utk kslmtn dri

February 21, 2011 at 6:40 AM

Mr Izz: tu lah. sekarang ni semua orang nampak mencurigakan. dulu, bukan takkan pensel tekan, pisau lipat kecik pun saye penah bawah. haha! kalau2 sesuatu berlaku, saye gunekan je pisau tu. :)

@echah: mmg menakotkan mase tu. tak de sape yg pedulikan kite. punye lame mamat tu ikut, sampai masuk pudu. mengong tol

korang berdua pun hati2 ye :)


Miss Dill^^

Post a Comment