Friday, February 4, 2011

operasi menyiang sisik ikan

Tadi pakcik membawa pulang sebaldi ikan puyu. Kira-kira 50 ekor ikan puyu dalam baldi tu. Selepas solat Isyak, opah memanggil cucu-cucu cunnya. Tolong opah siang ikan. Aku, adikku dan adik sepupuku bersemangat menyinsing lengan baju dan mula menyiang. Alamak! Ikan puyu tu masih hidup lah! Melompat-lompat! 

Operasi dilaksanakan dengan riuh rendah. Macam-macam cerita keluar. Cerita lawak, seram dan macam-macam lagi. Opah kami layankan aje telatah cucu-cucunya. Siap join lagi. Haha! Sambil siang, sambil pok pek pok pek. Layan. 

Bersembang dengan orang veteran ni banyak faedahnya. Pelbagai ilmu kita dapat. Selagi hayat dikandung badan, kita timbalah ilmu dengan orang yang lebih berpengalaman. Mereka terlebih dahulu makan garam kehidupan ini dari kita. Kita ni baru setahun jagung. Nanti aku mahu bertanyakan tentang perkataan-perkataan Bahasa Melayu dalam loghat Perak. Mesti menarik. Kalau aku sudah dapat kumpul perkataan-perkataan itu, akan aku kemaskini dalam blog. Insyaallah.

3 comments

February 4, 2011 at 11:29 PM

wahhh...seronoknye..ada opah lg....
best kan borak dgn org lbh tua....
banyak kan pengalaman diorang...
best je dgr...hehehe

February 4, 2011 at 11:32 PM

miss dill pandai ke siang ikan puyu tu??hehe

February 4, 2011 at 11:41 PM

kurekure comel: Alhamdulillah, masih berpeluang bermanja dengan tok & opah. memang dok tanye je kalau tak tau ape2. opah masak sangat sedap :)

Nonie: err..siang sisik ikan je. isi perut ikan, orang lain tolong setelkan. haha!

Post a Comment