Saturday, August 27, 2011

catan: berudu

Berhampiran denai kelihatan seorang budak lelaki sedang asyik mengutip biji saga. Dia tidak pedulikan manusia yang lalu-lalang melalui jalan kampung berdekatan. 

"Kumpul banyak-banyak. Boleh simpan dalam balang. Konfem cun ah! Boleh tunjuk pada kawan-kawan kat sekolah." TK mengomel sendiri sambil jari-jari kecilnya ligat mengutip biji saga yang kemerahan. Pokok saga berdekatan kedai runcit Uncle Ghost memang port TK melepak bila ingin bersendirian. Si Dill dan Orlando sibuk tolong kacau Emak masing-masing memasak. TK budak baik. Tidak mahu kacau Emaknya seperti Dill dan Orlando. Eceh.

"Syok oh kalau ade geng ni. Boleh main banyak benda." Poket kiri dan kanan seluar TK sudah penuh dengan biji saga. Dia berjalan perlahan-lahan. Kalau laju-laju nanti habis jatuh semua biji saga. Rugi-rugi.

Dari jauh dia ternampak seorang budak perempuan memakai seluar trek hitam dengan baju t warna biru sedang duduk mencangkung menghadap lopak air. Terkedek-kedek TK menghampiri budak perempuan itu. TK teringin juga hendak tahu apa yang menarik sangat lopak air tu sampai budak perempuan tu mencangkung penuh minat. 

"Weh, kamu buat ape? Lopak air ni ade ikan ye?" tegur TK. Budak perempuan itu memalingkan kepalanya. Mulutnya terkatup seperti penuh dengan sesuatu. Dia cuba senyum. Matanya mengecil.

"Kamu  bisu ke weh? Buat apa ni? Aku nak join!" TK pandang budak perempuan itu. Menunggu jawapan.

"Kite ambik berudu dari sini," tangan kanan cuba menahan air yang keluar dari mulutnya akibat bercakap dan tangan kiri menunjuk ke arah lopak air. 

Mata TK membuntang. "Kamu simpan kat mana?!"

Jari telunjuk budak itu menunjukkan mulutnya. Matanya mengecil lagi tanda dia senyum.

TK terkejut. "Wei, buang wei! Kotor! Ape kehal simpan berudu dalam mulut! Buang! Buang!"

Budak perempuan itu kaget. Terus diluahkan semua air dalam mulutnya. Kelihatan beberapa ekor berudu menggeletek atas tanah. Mukanya keliru. Kenapa tidak boleh masukkan berudu dalam  mulut. Hari itu dia lihat di televisyen, Mr Bean memasukkan ikan emas dalam mulutnya dan ikan emas tu sihat walafiat je bila dimasukkan kembali ke dalam akuarium.

"Nape tak kasi kite amik?" tanya budak perempuan tu.

"Kotor la. Kamu pergi kumur-kumur. Jom, kita balik sama-sama" TK membuat isyarat menyuruh budak perempuan itu bergerak.

"Nama ko siapa wei?" tanya TK.

"Kite Liyana"


jom baca!
cintaku ibarat udara
1. cintaku ibarat udara intro: versi Dill / versi Orlando
2. kenangan ramadhan: versi Dill / versi Orlando
3. merajuk: versi Dill / versi Orlando


kisah tipu: penulis hantu dan keropi
1. Episod 1
2. Episod 2

15 comments

August 27, 2011 at 7:59 AM

whoah..garang tul encek TK..hehe

August 27, 2011 at 10:25 AM

yaii napa berudu masukkan dlm mulut..kotor seh hahaha
tu la pengaruh tivi..:P

August 27, 2011 at 10:47 AM

huhu... aku tak garang la... baik hati dan penyayang tau... uwekkk!

August 27, 2011 at 11:03 AM

fuh TK, ngko wat ape ngan bijik saga? wat ulam ke? kah3..

si liyana ni mesti keliru antara budu ngan berudu, tapi meletakkan berudu dalam mulot memang awesome!!!

sory tk Gua tak dapat teman Lu amik bijik saga, Gua sibuk jaga qaisara

August 27, 2011 at 11:14 AM

bahhh berudu baik letak lolipop ke apam ke sedap ah gak dak ? . tu ahh mr bean tu bongek ngat wakakaakka

August 27, 2011 at 12:37 PM

haha.. mr bean punye pasal la ni..

August 27, 2011 at 12:50 PM

hahahah .

pasal mr bean pun boley terpengaruh .

hahahahaha .

August 27, 2011 at 1:25 PM

hahaha, liyana letak berudu dalam mulut.. huwaaaaa..
orlando pun ade jugak dalam cerita ni.. x leh blah..

August 27, 2011 at 4:16 PM

hehe.nice story..

August 27, 2011 at 7:33 PM

comey je hehe

August 27, 2011 at 9:48 PM

erkkk

boleh pulak diletakkan berudu dlm mulut..

yuck!!

August 28, 2011 at 12:43 AM

ok tiru mr. bean..haha

xP

terpengaruh dgn tv ni..

August 28, 2011 at 4:51 AM

nice

August 28, 2011 at 5:48 AM

strategi nak mengorat la 2.
hihi

Hiro
August 28, 2011 at 11:14 AM

Dilla I finally found a translator and read all of your story. It was really good! Anyways I hope that you are doing well, and that everything is going well for you.

Post a Comment