Saturday, June 4, 2011

rempit

Dill, jom keluar jalan-jalan.

Aku yang sedang asyik menonton televisyen menoleh ke arah suara itu.

Nak naik apa, Kak Ida?

Alah, kita naik basikal je. 

Wokeh.

Aku bangun dan menuju ke arah basikal. Kelihatan Kak Ida sudah bersedia dengan basikalnya. Kak Ida merupakan kakak sepupuku. Waktu kecil dahulu aku sering bertapa di rumahnya. Kami sering bersembang sampai larut malam tentang topik entah apa-apa. Malam ini diajaknya aku keluar menunggang basikal. Ambil angin malam kononnya.

Angin malam bertiup sepoi-sepoi bahasa. Kami mengayuh perlahan sambil bersembang. Kak Ida membelok masuk ke suatu lorong perumahan berdekatan padang permainan. Kawasan gelap-gelita. Senyap sunyi. Tiba-tiba kedengaran salakan anjing bersahut-sahutan. Bukan seekor anjing, ada lebih kurang lima ekor anjing. Menuju ke arah kami! Kami kaget. 

Kak Ida! Anjing liar! Lari! Kayuh cepat!

Tanpa berlengah lagi, aku dengan pantas memusingkan basikalku dan mula mengayuh selaju mungkin. Laju! Laju! Laju! Kak Ida sudah mengayuh jauh di hadapan. Berusaha menyelamatkan diri. Aku mengayuh dan mengayuh. Aku terasa salakan semakin hampir denganku. Aku kerling ke sebelah kanan, tiada apa-apa. Bila aku kerling ke sebelah kiri, ada seekor anjing berlari laju betul-betul di sebelah roda belakang basikal aku. Aku bertambah takut. Kayuhan semakin laju. Aku tidak mahu toleh lagi. Fokus mengayuh sahaja sehingga sampai ke rumah Kak Ida. Berjaya kalahkan anjing itu. Aku termengah-mengah. Kak Ida pun sama. Taubat. Tidak mahu menunggang basikal di kawasan itu pada waktu malam lagi. Malam itu  budak umur sepuluh tahun merempit tahap dewa.

Aku membayangkan jika waktu itu rantai basikalku jatuh, alamatnya aku kena baham dengan anjing liar la jawabnya. 

Tamat.

ciaO.

28 comments

June 5, 2011 at 12:29 AM

wah takotnye...hi3, nasib baek smpat kayuh....

June 5, 2011 at 12:36 AM

kayuhan semakin laju... hahha.. betul2 ambik angin tu

June 5, 2011 at 12:43 AM

@Ct Aja
sangat takot, aja!

June 5, 2011 at 12:44 AM

@khaifaiz
dah terlebih2 ambik angin dah. tobat2

June 5, 2011 at 12:51 AM

teringat kes sal kat uia..kene kepung ngn 5 ekor anjing dekat court badminton..seram sejuk!

June 5, 2011 at 1:16 AM

lepas ni confirm azizulhasniawang tak boleh cari makan punya...

June 5, 2011 at 1:21 AM

@~SaL IjOu~
serius? sangat menakutkan!

June 5, 2011 at 1:21 AM

@Nasriq
tu mmg dah confirm ah!

June 5, 2011 at 2:27 AM

sgt bhye la..
nsb baek anjing tu kalah..
hehe

June 5, 2011 at 3:13 AM

uish macam2 la miss dill ni..
nasib baek sempat kenal miss dill..
ahakkk..

Anonymous
June 5, 2011 at 3:17 AM

aku pun pernah masa kecik2
saiko lah anjing tu. nak bawak basikal bapak pon susah

June 5, 2011 at 9:29 AM

seram!! hahaha~

penah jugak kena kejar ngan anjing, yang bengangnya, tuan anjing ada kat sebelah ja..dia uat xtaw ja

hohohoh~

June 5, 2011 at 10:09 AM

baa~ CAK!!

jgn takut dgn anjing.. kena tunjuk berani.. dominan.. baru anjing tak kejar..

June 5, 2011 at 11:15 AM

perghh.. takutnye! tapi tak pe.. pengalaman MANIS ^__^V

June 5, 2011 at 11:22 AM

@Cik Ezy
kalah dengan kelajuan + ketakutan tahap maksima :)

June 5, 2011 at 11:23 AM

@ïêmÃ¥ Ã¥¢klê§
haha! tu la. kalau tak,tak sempat la jumpe i yang comel ni. ^^

June 5, 2011 at 11:24 AM

@Aimi dan Pakcik Hashim
tu la pasal. menyusahkan orang je kan

June 5, 2011 at 11:24 AM

@Miss Shikio
ape ke jenis tuan punya anjing mcm tu. elok kene hempok je

June 5, 2011 at 11:25 AM

@Azroy Kassim
ape la budak umur 10 tahun tahu pasal dominan & tunjuk berani tu roy. yang tau, lari selaju2 nye :)

June 5, 2011 at 11:25 AM

@Bella Bell
manissssss sangat! :)

June 5, 2011 at 12:46 PM

pergh dah lama x merempit naik basikal ;D
cuak x cuak x ?
haha

June 5, 2011 at 1:43 PM

xpe.. at least ade pglman. hikkk

June 5, 2011 at 2:07 PM

@Scya Lollita
mase kecik2 dulu selambe je naik beskal. skarang ni tah le.haha!

June 5, 2011 at 2:07 PM

@fyqa
pengalaman menakutkan

June 5, 2011 at 5:43 PM

kena kear anjing ni nak tergelak rasa, KAMI pernah kena kejar anjing beramai-ramai masa sekolah dulu. kelakar. :)

June 5, 2011 at 5:49 PM

@KAMIHIDUP
mesti lari laju tak hengat kan? ahaks

June 9, 2011 at 12:08 PM

hehehe....mesti debor gile kan....
mina pernah sekali la.....lepas tu terus fobia bila jumpe anjing...hihihi....

June 9, 2011 at 1:55 PM

@KUREKURE COMEL
saye pun takut ngan anjing. ngeri

Post a Comment