Monday, May 16, 2011

Selamat Hari Guru

GURU PENJANA TRANSFORMASI PENDIDIKAN NEGARA

Sebelum ini aku hanya menyampaikan ucapan Hari Guru kepada insan-insan bergelar pendidik dalam hidup aku. Kali ini aku sendiri menerima ucapan daripada famili, sanak-saudara dan kawan-kawan. Terima kasih. Seringkali aku baca puisi 'Guru Oh Guru' nukilan sasterawan negara, Usman Awang dan setiap kali itu lah jiwaku terisi.

Tidak pinta wang berjuta, cukup keputusan terbaik cuma. Ikhlas dari jiwa raga moga tersimpan ilmu di dada mereka. Buat guru-guru dan pensyarah-pensyarah yang pernah mencurah ilmu kepadaku, jasa kalian aku kenang sampai mati. Terima kasih untuk segalanya. Tanpa kalian, aku ini tiada apa.

Berburu ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi

Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpian yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuag sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara
Jadilan apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan didulangi ilmu
Panggilan keramat 'cikgu' kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

Usman Awang
1979

30 comments

May 16, 2011 at 12:18 AM

ye selamat hari guru ye cik dill... moga menjadi pendidik yang terbaik buat negara kita... sabar ... yakin... semangat...dalam mendidik...dan selamt juga hari guru pada guru guru sedunia...he he he

May 16, 2011 at 12:25 AM

selamat hari guru!

May 16, 2011 at 12:25 AM

selamat hari guru dill :)

jd la pendidik seikhlas hati..kerjaya y amat murni :)

May 16, 2011 at 12:44 AM

@Mr iz
terima kasih mr iz :)
doakan saye eh

May 16, 2011 at 12:44 AM

@z a z a
terima kasih zaza :)

May 16, 2011 at 12:44 AM

@Nonie
terima kasih cik nonie :)

May 16, 2011 at 1:19 AM

selamat hari guru :)

May 16, 2011 at 7:32 AM

weh cikgu..aku nak haidah frmane gamba..aku tau kau akan dapat frame gamba yg banyak hari ni

KAHKAHKAH

May 16, 2011 at 9:25 AM

camat ali gulu cikgu...

May 16, 2011 at 10:40 AM

selamat hari guru utk awak...

:)

May 16, 2011 at 1:24 PM

selamat hari guru..
=)

May 16, 2011 at 2:18 PM

@whitelover
terima kasih :)

May 16, 2011 at 2:18 PM

@Abang Zam
haha! laju je ye~

May 16, 2011 at 2:19 PM

@Nasriq
terima kasih :)

May 16, 2011 at 2:19 PM

@Khairul Antasha
terima kasih awak :)

May 16, 2011 at 2:19 PM

@Cik Ezy
terima kasih :)

May 16, 2011 at 3:54 PM

Selamat Hari Guru Miss Dill. ^^

May 16, 2011 at 5:01 PM

@Miss Tira
tira! tira! time kasih :)

May 16, 2011 at 5:06 PM

selamat hari guru miss dill
uishh susah 2 nak jagi guru berdedikasi....
sabar je la dill erk...
pengorbanan 2 dihargai sampai ke akhir hayat...

May 16, 2011 at 5:14 PM

Selamat hari guru yah Miss Dill!!

jika ada tersilap kata, Jue mohon ampun. :)

May 16, 2011 at 5:18 PM

@ïêmå å¢klê§
iema, terima kasih :)

May 16, 2011 at 5:18 PM

@Miss Shikio
terima kasih jue sayang. rase mcm ucapan hari raya lak :)

May 16, 2011 at 6:00 PM

aku baru saja terfikir kalau kau.....

"wah!dia juga bisa jadi pencinta puisi yang meletakkan puisi seiring kecintaannya pada para pendidik..."

dan saat belum menghabiskan pembacaan puisi aku seolah mengenal bait dan irama dari seorang tokoh yang matinya masih mau dikenang sebagai 'tongkat warrant'.

'cintai' guru kamu seolah kamu mencintai rantai emasmu.

May 16, 2011 at 6:03 PM

slmt hari guru cikgu...^^

May 16, 2011 at 6:06 PM

@ghost writer
tiada kata lain mampu diluah kecuali ucapan terima kasih kpd kamu :)

May 16, 2011 at 6:06 PM

@Shamsuddin Amin
terima kasih, dean :)

May 17, 2011 at 12:00 PM

Selamat hari Guru Cekgu Dill.... :)

May 17, 2011 at 12:06 PM

@akulahct
terima kasih :)

May 17, 2011 at 2:02 PM

Selamat hari guru!!!!!!!!!!!!!!!!!!
*sambil jerit kuat kuat pakai mic. haha

May 21, 2011 at 10:23 PM

@rj Etika
hihi! terima kasih, awak!

Post a Comment