Thursday, July 28, 2011

sebalang kaca mata

Perlahan Manisah membuka matanya. Perit dan pedih namun Manisah usahakan juga untuk membuka sedikit demi sedikit. Pandangannya berputar tiga ratus enam puluh darjah. Tertanya-tanya di mana dirinya.

Bilik itu kelam. Cahaya lampu meja samar-samar menerangi bilik kecil itu. Di sebelah kiri kelihatan sebuah piano usang manakala di sebelah kanan hanya ada sebuah meja kecil. Dari kejauhan Manisah dapat lihat sebalang kaca terletak di atas piano. Bersinar-sinar. Menggamit hati Manisah untuk mendekatinya. Manisah cuba berdiri, terdengkut-dengkut berjalan ke sana. Tiba-tiba Manisah terjelepok jatuh. Diurut betis. Sakit. Dikerling apa yang menyebabkan dia jatuh. Matanya membuntang. Terlanggar sekujur tubuh tanpa nyawa. 

Aaaahhhhhhhhhh!!!!!!

Manisah menjerit lantang. Dalam kesakitan Manisah berlari ke pintu. Cuba membuka tetapi tidak berjaya. Dikunci dari luar. 

Bukak pintu ni! Bukak! Bukak! Kenapa aku kat sini! Bukak!

Ketukan Manisah semakin deras. Tubuhnya menggeletar. Manisah ketakutan. Tiba-tiba pintu ditolak. Suatu kelibat masuk ke dalam bilik. Bertubuh sasa sedang tersenyum konon manis.

Manisah sayang, kenapa menjerit ni? Terkejut ya? Oh. Jangan risau, itu bangkai tidak bernyawa. 

Manisah berundur. Selangkah demi selangkah. Sehingga sejajar dengan piano lama. Matanya mengerling ke arah balang kaca itu. Anak matanya membesar. Kelihatan berpuluh-puluh biji mata dalam balang itu. Semuanya seperti merenung tajam ke arah Manisah.

Aaaaahhhh!! Apa tu! Lepaskan aku! Kenapa aku kat sini! Bangsat! Lepaskan aku!

Tersenyum lelaki itu. Tangannya memegang erat sebatang sudu.

Manisah, aku cintakan matamu. Aku perlukannya. Kau sudi berkongsi matamu denganku bukan?

Tidak!!! Kau gila!!! Lepaskan aku!!

Manisah berundur sehingga dia terasa tulang belakangnya terkena dinding bilik. Lelaki itu sudah dekat dan sudu itu sudah menghampiri mata Manisah. Lelaki itu mencekik leher Manisah dan bersedia untuk menyudu mata Manisah. Korek. Sudu penuh bendalir jernih campur darah pekat.

Ah! Cukup sebalang kaca mata aku. *senyum*

p/s: ini cerita bodoh. aku tahu. haha!

16 comments

Anonymous
July 28, 2011 at 4:03 PM

hahah. Serius best. :)

July 28, 2011 at 5:35 PM

uitt..macam kontrol histeria pun ade nih.

angker!

July 28, 2011 at 5:37 PM

hahah... sengal tahu, ingat citer genre seram takpun citer psycho ke, kreatip!!! sukaaaa :)

July 28, 2011 at 5:38 PM

alamak... takut plak gua baca...

July 28, 2011 at 5:56 PM

jab jab jab... ada sambungan ke tak ni?

July 28, 2011 at 5:59 PM

@Tukang Karut
tak de. nape?

July 28, 2011 at 6:42 PM

Wuiih. Saspen jer. Buat drama best tu.

Anonymous
July 28, 2011 at 7:15 PM

takottttttttttt

July 28, 2011 at 7:29 PM

suka suka..bez!~ =)

Anonymous
July 28, 2011 at 9:39 PM

kejam giler cite ni

July 28, 2011 at 9:43 PM

saikonya cite nie.waaaaa
xleh tido saya mlmni kak
haha

sgt kreatif..heabbaaakkk!!

July 28, 2011 at 9:54 PM

lelaki tu korek mata manisah

wah! kejam3

July 28, 2011 at 11:08 PM

best la cerita ni....
bile nak buat novel pulak..

July 28, 2011 at 11:30 PM

wahh..psycho sgt..>.<

July 29, 2011 at 12:49 AM

terbaik dari ladang... kasi asah lagi cik dill... best best...he he he.. kasi tambah lagi boss... he he he

September 8, 2011 at 3:55 PM

dill ada banyak idea..menarik jg..teruskan menulis, dill

Post a Comment