Saturday, March 19, 2011

apa yang aku jumpa di sana sini?

BTS adalah Berjaya Times Square. Selalunya bila aku dan kawan baikku keluar berjalan-jalan, BTS akan terselit sekali dalam pelan kami. Menjadi tempat tangkap gambar. Haha! Walau bagaimanapun, ada satu ketika, mata aku sempat melihat sedikit kesalahan bahasa di satu-satu tempat di sana. Bukan kerna aku ingin mengutuk bagai, tetapi ramai orang boleh nampak kesalahan bahasa ini. Bayangkan jika pelancong luar negara melihatnya. Siapa yang malu? Malaysia juga. Akan jadi bahan buat mereka bila pulang ke negara masing-masing. Malaysia tidak meneliti bahasa yang digunakan di mana-mana jua.

kamu perasan tak?

Gambar di atas aku snap tika menunggu kawanku di washroom. Kamu perasan tak apa yang silap di situ?

MAN UP! WHAT WRONG WITH HIS STYLE? 

Bukan What wrong ye. What's Wrong (What is wrong with his style?). Ini antara asas Bahasa Inggeris. Kenapa perlu ada kesalahan. Bukan satu buah pintu ada tertulis ayat ni. Ada dua tiga buah pintu ye. Aku ingin sahaja memperbetulkannya. Tapi nanti ditangkap kerna vandalisme.

Ada satu lagi gambar untuk kamu. Aku snap tika aku dalam bas ekpres ke Kuala Lumpur. Iklan ini elok dicat pada badan sebuah lori mini. 

maaf. tulisannya sedikit kabur. lori mini sedang bergerak.
Ini pun antara asas Bahasa Inggeris. Memang diajar kita mesti menggunakan 'an' bila jumpa perkataan bermula dengan a,e,i,o,u. Namun, bukan semua perkataan ya. Bergantung kepada bunyi permulaan satu-satu perkataan itu. Contohnya, university, universe, unique dan sebagainya. Memang bermula dengan huruf u. Cuba kamu bunyikan perkataan-perkataan itu. yuniversity, yuniverse, yunique. Betul, kan? Jadi, 'an' tidak boleh digunakan di sini.


An Unique Breathable  - wrong! It should be A unique

Lori mini itu telah berjalan ke merata tempat. Tanpa ada sesiapa yang sedar. Aku segan. Tolong peka dengan bahasa anda. Bahasa Melayu pun sama ya.


p/s: buat kawan-kawan yang tidak berapa faham tentang entri sebelum ini, maafkan aku ya.  Bak kata Miss Shikioaku guna bahasa tersurat dan tersirat. Siapa yang faham, bagus lah :)

18 comments

March 19, 2011 at 12:13 AM

aa la..kkdng kite xperasan bnda ni.nmpk simple je kan~~tp blh bg impk y besar

March 19, 2011 at 12:33 AM

damn correct...bagus..dill seorang belogger yang perihatin..hoho

March 19, 2011 at 12:39 AM

@nonie: tu lah. orang pandang remeh.

@abang zam: mata pantang tgk kesalahan. dah terbiase :)

March 19, 2011 at 1:06 AM

tunjuk ajarku sifu..hehe..kagumla.. dulu masa date ngn cikgu bahasa melayu lagi teruk..asyik die komplen je ejaan salah pada tiket,papan tanda..hehe..kenangn kenangan..

March 19, 2011 at 1:14 AM

hihi. kadang2 saye pun mcm tu. tak dapat nak elak la, khalis :)

March 19, 2011 at 2:23 AM

saya bab bahasa ni kurang ... he he he blajar tak habis... he he he... tapi sekurang kurangnya saya berterus terang..ye tak cikgu.... he he he he.. elok juga ada orang seperti cikgu.. tak banyak sikit saya dapat blajar... he he he

March 19, 2011 at 3:56 AM

seorng y perihatin la miz dill ni...
iema suka tgk gmbar jek.....

March 19, 2011 at 7:34 AM

urm...kesalahan ni memang ada kat mana2 pun. Haishh..kalau tegur, nnt owg kata blagak pndai. serba salah dibuatnya. :)

March 19, 2011 at 9:53 AM

@Mr Iz: yeke? ntah2 lagi power~

@iema: hihi. kdg2 mata saye alert sket.

@Miss Shikio: tu la kan. tapi kene tukar gak. sbb ni asas

March 19, 2011 at 10:41 AM

byk lagi act.. tp slalu tak amik pot je.. haha

March 19, 2011 at 10:51 AM

memang pun. tak sempat nak snap je. ahaks

March 19, 2011 at 11:52 AM

alamak....kalau mina lg teruk...
hehehe....bi lemah la.....



cik dill jom buat kelas bi....hehehe

March 19, 2011 at 11:57 AM

alah. mina ok punye. saye pun bukan pandai sangat o_O

March 19, 2011 at 12:07 PM

wow ..prihatinnya !!!

March 19, 2011 at 1:51 PM

nmpk mnde remeh tp mnde remeh ni la melambangkn negara kite..
malu kat pelancong2..
huuu
mane nk taruk muke ni..

March 19, 2011 at 2:17 PM

broken enghlish la sapa yg buat iklan ni

March 19, 2011 at 2:23 PM

@nelly: biase2 jep

@cik ezy: pihak berkenaan perlu peka

March 19, 2011 at 2:27 PM

@nick: mane yang sempat je kot :p

Post a Comment