Friday, March 25, 2011

cerita balik dari sekolah

Masa dalam perjalanan pulang dari sekolah kelmarin, terlihat seorang murid sekolah duduk diam di tepi jalan. Kawan-kawannya duduk di sekitar dan mereka seperti gelisah. 

Cikgu, cikgu. Van tinggalkan dia.

Eh, kenapa? 

Mak dia tak bayar duit van.

Astaghafirullah. Kenapa lah pemandu van tu sanggup buat budak sekolah macam ni? Dia tak bersalah. Muka dia monyok je. Tak de salahnya tolong hantarkan budak tu balik ke rumah. Nanti bincanglah dengan emak dia. Budak itu tidak tahu apa-apa. Aku tidak dapat membantu kerna aku juga tiada pengangkutan. Aku hanya berjalan kaki pergi-balik sekolah.

Kebetulan ada seorang hamba Allah ini memberhentikan motornya. Beliau bertanya kepada budak itu tentang masalahnya. Beliau seperti mahu menghantar budak itu pulang. Tetapi, budak itu tidak tahu di mana rumahnya. Kasihan betul. Aku tidak dapat tunggu lama. Aku perlu hantar dua orang anak kawanku pulang ke rumah mereka. 

Kami berlalu pergi. Tidak tahu apa kesudahan cerita budak malang itu. Moga dia dapat balik rumah.

9 comments

March 25, 2011 at 4:00 PM

kesiannya..bila duit diletakkan di temaot teratas dalam kemanusiaan..apa2pun kite kene tau cerita dari 2 2 pihak..hmm

hottest entry di blog khalis :
Feel peminat bola sepak sluruh dunia

Video rakaman pemimpin parti pembangkang

March 25, 2011 at 4:02 PM

sian van tu x ptut jgk la...

March 25, 2011 at 4:15 PM

@khalis: betul tu khalis. tapi, die budak lagi khalis. die tak tau ape2. kesian tgk muke die mase tu

@nick: tu la kan

March 25, 2011 at 4:28 PM

kesian..ht sy mudah tersentuh kalo tgok budak2 d layan mcm tu..apa la salah hntr dia blik umah..nanti leh bncang dgn mak ayah dia..huhuhuu...

March 25, 2011 at 4:31 PM

tu lah.mase tu tengah panas terik. sian sangat.

March 25, 2011 at 5:51 PM

memang kasian..

March 25, 2011 at 6:32 PM

kesiannya..mane sifat kemanusiaan??

dh la hal melibtkn orng tua...budak tu pulak x kena~~~

March 25, 2011 at 11:30 PM

apa la punya sikap pemandu van tu...
kanak2 tu..adooii...


hope mak budak tu amik berat ckit hal bayaran....

March 25, 2011 at 11:37 PM

kite doakan la tak de masalah mcm ni lagi

Post a Comment