Sunday, March 27, 2011

kalau baik pun, jadi hal jugak~

kiriman SMS untukku
Ada apa dengan SMS di atas? Ada cerita di sebaliknya.

Aku mendapat panggilan dari kawanku. Kita gelar dia Kak J. Memberitahuku tentang seorang hamba Allah  (Kak M) ini yang bersemangat bertanyakan pelbagai soalan tentangku kepada kawanku.

J, Dill tau bawak kereta tak? Dia ade lesen tak?

Saya tak tau kak. Walaupun saya rapat dengan dia, bukan semua benda saya tau.

Aku bukan apa, aku ingat nak mintak tolong dia ambik-hantar anak aku - 3 minggu. Duduk rumah aku, guna kereta aku.

Kak M cuba tanya Dill sendiri. Saya tak boleh jawabkan apa-apa untuk dia.

Okei. Kita hentikan perbualan mereka di situ. Kak J beritahu aku lagi, Kak M hendak menghadiri majlis kovokesyen anaknya di luar negara. Jadi dia mengharapkan aku untuk tengok-tengokkan anak-anaknya. Cuma, anak yang bakal ditinggalkan nanti, bukan budak kecil lagi. Sudah berumur 17 belas tahun dan 11 tahun. Kak M kata dia tidak harapkan sangat  anaknya yang tingkatan 5 itu.

Aku tidak biasa sangat dengan Kak M. Aku bukan satu tempat kerja dengannya. Aku juga punya komitmen lain di tempat kerjaku. Diri sendiri pun tidak terjaga, hendak jaga anak orang lain? Kalau keretanya tercalar? Rosak? Woho! Aku tidak berani.

Emakku sering berpesan supaya sentiasa berbuat baik dengan semua orang. Ya, aku sedang mengikuti nasihatnya. Tetapi baikku bukan untuk dipergunakan sesuka hati. Bukan untuk dipijak-pijak. Ada batasannya. Aku tahu Kak J ambil berat denganku. Itu sebab dia telefon awal untuk beritahu sebelum aku terkejut dapat panggilan dari Kak M. Sehingga entri ini ditaip, dia belum menghubungiku lagi.

Jika orang yang tidak faham situasi aku, akan kata aku pentingkan diri sendiri atau kejam. Akan kata aku ini tidak membantu kawan-kawan. 

Terpulang. Pendapat masing-masing.

12 comments

March 27, 2011 at 2:08 PM

dlm keadaan camni baek pk diri sndiri dulu...
kn..
kn..

March 27, 2011 at 2:16 PM

mmg kene pikir diri sendiri dulu. huhu

March 27, 2011 at 2:39 PM

pikir lah untuk kebaikan semua org ... heee~ :)

March 27, 2011 at 2:57 PM

nope. this time, i will not think about everybody.

March 27, 2011 at 3:00 PM

hmm..kalau Khalis mmg tk susah nak menolak sbb Khalis jarang mntak tolong.. kalau rasa tak larat..seksa diri..membahayakan poket..khalis mst tolak punye..

March 27, 2011 at 3:02 PM

yeap. thanks khalis sbb memahami :)

March 27, 2011 at 3:32 PM

mina jenis susah nak tolak permintaan org tau....

siyeess...lembut hati sgt....


hhmm....mina nak bg pndpt pun rasa tak layak...


hope cik dill buat kptsn dgn baik..

March 27, 2011 at 3:38 PM

die belum call saye lagi. saye akan tolak permintaan die, mina

March 27, 2011 at 4:23 PM

emm agak besar la budak umo 17 tahun untuk bermanja2...
berdikari la sendiri....

tapi susah gak sebab nk jaga hati ni nnt takut terasa pulak akak 2...
harap miz dill dapat tolak dengan cara baek...

March 27, 2011 at 4:37 PM

keputusan di tanganmu :)

Teka Gambar Kembali Lagi

March 27, 2011 at 5:10 PM

@iema: i will. thanks :)

@henry: thanks ya ^^

March 27, 2011 at 6:03 PM

baa~ CAK!!

kalau ROy jenis tak kesah.. lagi2 tlg ank dara.. hehe

Post a Comment