Saturday, April 9, 2011

jom kita tunjal kepala dia!

Entri kali ini berkait rapat dengan kejadian yang berlaku beberapa jam lalu. Aku pulang ke kampung semata-mata untuk menjadi setiausaha mesyuarat persatuan ayahku. Tolong ayah kan. Tak pe la. Semasa manusia-manusia lain sibuk bergosip sambil menunggu mesyuarat bermula, aku buka buku nota. Bersiap sedia untuk menulis. Tiba-tiba terasa kepalaku ditunjal seseorang. Kamu tahu apa itu tunjal?

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, tunjal membawa maksud, "menunjuk dan menyentuh dengan jari (biasanya dengan jari telunjuk)."

Seorang pakcik ni selamba badak je tunjal kepala aku sambil berkata, "Engko ni dah jadi ahli ke." Aku dengan muka tergamam, menganggukkan kepala untuk mengiyakan kata-katanya. Kalau tak difikirkan dia tu sudah berumur dan kami berada dalam majlis keramaian, dan jika aku ikutkan amarahku, sudah kujawab cakapnya tadi.

"Pakcik, ayah saya bayar zakat untuk saya. Pakcik tak bayarkan pun untuk saya. Jadi, pakcik tak de hak nak main-main dengan kepala saya!" jerit aku dalam hati. Serius, aku benci tindakannya. Ayahku sendiri tidak pernah tunjal kepala kami adik beradik.

Pada aku, kepala kita ni tinggi tarafnya. Manakan tidak, kita sujud, meletakkan dahi atas sejadah tika menghadap Ilahi. Di mana dahi kita? Di kepala. Bukan untuk di tunjal-tunjal. Bukan untuk dibuat main. Ya, aku terkilan dengan pakcik itu.

Aku sering menasihati anak muridku supaya jangan dimain-main kepala kawan-kawan mereka kerna ia bukan satu perbuatan yang baik. Setiap dari kita dibayar zakatnya. Sama ada bayar sendiri atau ayah/penjaga bayarkan. Kamu sanggup kepala kamu dibuat main? Ditolak-tolak? Ditunjal-tunjal? Aku pantang sekali manusia mengusik kepala aku!

p/s: mentaliti perlu diperbaharui.

24 comments

April 10, 2011 at 12:08 AM

isk.. pacik maen tunjal2..
kalo bebudak mude tu xde la nk heran sgt..
hmmm..
xsuke jgk org maen kepale kite..

April 10, 2011 at 12:13 AM

sungguh korang sopan pakcik tu.. kalau aku pun berangin ribut gempa bumi siap ...he he he... mungkin pakcik tu dah terbiasa macam tu ko... atau pun memng jenis gurauan melampau... tapi kena sound gak tu.. secara baik... macam aku pun penah gak kena gurauan kasar otai otai... tapi aku bersemuka dan cerita secara baik... lepas tu... ooo maap lah jat aku tak tau yg ko tak suka... pastu ok.... 0 - 0 he he he....

April 10, 2011 at 12:15 AM

apa lah pak cik...

mmg anti kalo org tunjal kepala kita nieh.. haishh.. sabo jew lah~

^_^

April 10, 2011 at 12:23 AM

@cik ezy: saket ati lagi ni. wuu~

@Mr Iz: saye jumpe die, setahun dua tiga kali je kot. pehal nak tunjal2. ape la die tu

@shikio: mmg hangin satu badan!

April 10, 2011 at 12:49 AM

pak cik tu tgh bosan tu..sbab tu dia nak brmanja2 dgn miss dill. haha. gurau

April 10, 2011 at 12:51 AM

oh amir. saye rase nak sepak je die

April 10, 2011 at 1:01 AM

jangan lupa ajak sy skali. hihi

April 10, 2011 at 1:03 AM

hehehe, apela pak cik 2, xelok main kat kepala..... agaknye die tgk Miss Dill cam budak2 lg kot, sbb 2 dier ain tunjal2 wat cam ank dier...hehhe, tapi kalau sy pon agakla bengang gak..

April 10, 2011 at 1:06 AM

eiii pak cik tu, kurang asam giler...
meh kita bagi asam jawa sket kat dia, maklum laa garam dah cukup kan... asam jawa je y x cukup tuh... heheh

April 10, 2011 at 1:14 AM

@amir: kite bergabung tenaga, okei?

@ctaja: anak die sume besar dari saye. fizikal dan umur. ops

@miz novexx: saye rase mau sepak die laju2

April 10, 2011 at 1:14 AM

apsal pakcik tu...nak gurau ke apa...
haisshh...agak kurang ajar la mcm tu...


mina pulak naik geram...huhuhu

April 10, 2011 at 1:18 AM

gurau ke tak gurau ke, tak payah le main kepala. bikin orang marah.

April 10, 2011 at 1:18 AM

thanks miss dill. sori nyibuk kat sini. xleh bukak chatbox.

April 10, 2011 at 1:19 AM

chatbox sape tak leh bukak? saye ke?

April 10, 2011 at 4:20 AM

ee...kalu nonie sndri pun mmg bengang kot kalu maen tunjal2 kpala ni...

kpala la kot tempt y paling xleh nk dibawa main~~~geramnya

April 10, 2011 at 9:35 AM

mengong tindakannye tu!

April 10, 2011 at 12:52 PM

siapa pkcik tue??mungkin dia nampak miss dill cute cam budak2 kot..tue yg dia tunjal..takpe2..cari anak dia nnt ek..hehe

April 10, 2011 at 8:20 PM

isk3..tu la..x bek main atas pale ni..

April 10, 2011 at 8:52 PM

@khalis: tah lah khalis. masalahnye anak die lagi besar dari saye. kang tak pasal2 kene lepuk

@apik: tu la..aaaaaaaaaaaa!!!

April 10, 2011 at 9:11 PM

membikin hati panas

April 10, 2011 at 9:12 PM

yeap. sememangnya

April 11, 2011 at 12:05 PM

jap2.
ape kejadahnye dia tunjal kepala ko?!

ko repot kat bapak ko x?

eii... kalo aku, dh lame pakcik tu kena dgn aku.

eiiiiiiii.

April 11, 2011 at 12:26 PM

main tunjal kepala plak.. aparaaaa....

btl tu Miss dill kalo xkerana dia tu berusia, sure dh kena tunjal gak kepala dia.erkkk

April 11, 2011 at 2:14 PM

@wynn: tah. die gile kot. dah kasitau dah mase balik umah aritu. ayah tak cakap pape pun

@khairul antasha: mmg! konfem2 saye ketuk pale die tros

Post a Comment